IT-systemen bij M&A transacties
Hoe vervelend dat kan zijn, heb ik onlangs zelf ondervonden in mijn rol als president van ons kantorennetwerk M&A International. Wij maken met zeshonderd investment bankers gebruik van een prachtig en op het oog geavanceerd IT-systeem dat ons al jaren in staat stelt wereldwijd fusies en overnames te regisseren.
Dankzij ons systeem kunnen we samen met de collega’s aan zo’n 480 deals tegelijk werken en dat ook redelijk nauwkeurig van elkaar volgen. Het systeem is cruciaal in ons werk, het stelt ons in staat op elk moment van dag te weten waar de actieve kopers zich bevinden. Daar zijn we natuurlijk trots op. Maar daardoor hebben we als organisatie ook de neiging om er maar niet aan te zitten, zo lang het goed functioneert. Bij klanten zie ik vaak dezelfde aarzeling.
IT-systemen die al jaren goed draaien, worden uitgebreid en er worden elementen aan toegevoegd, vaak zonder dat iemand zich durft af te vragen of het allemaal wel zal blijven functioneren. Nu was dat tot nu toe ook moeilijk te meten. Als we adviseren bij de aan- of verkoop van een bedrijf, willen we al jaren graag een soort IT-due-diligence doen, maar een goede methodiek om de ‘black box’ te lezen was nooit voorhanden. Veel meer dan checken of de juiste licenties aanwezig zijn konden we niet doen. Maar daar lijkt nu verandering in te gaan komen.
Niet lang geleden liep ik tegen de Software Improvement Group (SIG) aan. Dit bedrijf, waarvan de werknemers voor 80 procent uit gepromoveerde informaticaspecialisten bestaan, kan met zelf ontwikkelde analysetools de IT-systemen doorlichten van bijvoorbeeld financiële instellingen, luchtvaartmaatschappijen en andere bedrijven waar software de basis van de organisatie vormt.
SIG doet dat op een onafhankelijke manier, dus zonder dat het belang heeft bij de oplossing. Het bedrijf weet niet alleen tientallen tot honderden miljoenen voor zijn klanten te besparen, maar ook in een fusie- en overnameproces een heel waardevolle bijdrage te leveren. Want met de analyse van SIG kunnen we nog tijdens of voorafgaand aan een koop- of verkooptraject de kwaliteit van de aanwezige software beoordelen en de risico’s voor de bedrijfsvoering in kaart brengen.
Ik ben blij dat wij met M&A International vorig jaar uiteindelijk zelf ook de stap gezet hebben om te onderzoeken hoe kwetsbaar we zijn met ons systeem en waar de kansen liggen voor verbetering en nieuwe toepassingen. Als we tien tot vijftien jaar vooruit willen kijken, moeten we als organisatie weten waar we staan. Dat hebben we in kaart gebracht en daardoor kunnen we binnenkort met onze smartphones en tablets realtime dealinformatie en M&A-expertise delen met onze zeshonderd collega’s over de hele wereld. Onze voormalige black box is een transparante toolbox geworden. Dat heeft ons veel opgeleverd. We doen het anders, beter, met slimme app’s, en voor veel minder geld.
MAARTEN WOLLESWINKEL is oprichter en managing partner van Holland Corporate Finance NV en president van M&A International
__________________________________________________________________________________
Word lid van de M&A Community
Leden van de M&A Community hebben meer kennis en doen meer deals. Naast uitnodigingen voor 7 jaarlijkse M&A Cafés en de Private Equity Summit ontvangt u M&A Magazine. In 2012 heeft u gratis toegang tot de unieke M&A Databank & League tables. Word nu lid via MenA.nl.
__________________________________________________________________________________