Inkoopmuren drijven inflatie op en tasten winsten aan

Fabrikanten van A-merken blokkeren inkoop in hete buitenland door winkelketens.

Klanten in de supermarkt zijn duurder uit doordat fabrikanten van A-merken het winkeliers onmogelijk maken hun producten over de grens in te kopen. Dat zeggen winkelbedrijven in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Winkeliers zelf hebben last van de belemmeringen, want de hogere inkoopprijzen in Nederland knagen aan hun winstmarges.

  • supermarktklanten betalen meer door belemmeringen van A-merk fabrikanten …
  • … die winkeliers dwingen producten in Nederland in te kopen …
  • waardoor winstmarges aan worden gesast
  • fabrikanten weigeren soms producten over de grens te leveren …
  • … waardoor prijzen in Nederland kunstmatig hoog gehouden worden

Tegenover onderzoeksbureau Ecorys zeiden winkelbedrijven, waaronder supermarkten Albert Heijn en Jumbo, dat leveranciers bijvoorbeeld “dwingend” doorverwijzen naar hun Nederlandse vestiging.

Weigeren te leveren

Ook komt het voor dat fabrikanten botweg weigeren producten aan te leveren van over de grens. Winkelbedrijven denken dat fabrikanten dat bewust doen om de prijs per nationale markt zo hoog mogelijk te houden.

De praktijk komt volgens de onderzoekers vooral voor bij A-merken waarvan de consument verwacht dat ze in de winkelschappen liggen. Daarnaast werpen bepaalde grote elektronicamerken obstakels op als winkeliers hun producten buiten Nederland willen inkopen. Winkeliers zeggen dat de beperkingen de prijzen opdrijven bij producten die goed zijn voor twee tot vier procent van hun totale inkoopbedrag. Gemiddeld gaat het dan om een tien procent hogere inkoopprijs. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


FM.nl houdt 24/7 biedt dagelijks makkelijk leesbare en overzichtelijke artikelen over de financiële kant van het nationale bedrijfsleven.

Weinig tijd? Geen zorgen: door u in te schrijven op de nieuwsbrief ontvang u 3 x per week (rond het middaguur) een selectie van de de belangrijkste artikelen, een overzicht van inspirerende finance events (met netwerk) en de meest relevante trainingen en exclusieve opleidingen. Klik hier voor het aanmelden binnen 60 seconden.


50 procent meer voor cola

Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic ergert zich al langer aan de obstakels bij de grens. “Grote fabrikanten profiteren enorm van de Europese interne markt, maar de consument niet. Die betaalt in Nederland al gauw 50 procent meer voor een fles Coca-Cola dan in Duitsland”, zegt hij

Hij spreekt ook van andere trucjes waarmee fabrikanten het winkeliers moeilijker maken om Europa-breed inkopen te doen. Zo hanteren ze verpakkingen met verschillende standaardkleuren per land, waardoor klanten in het ene land bijvoorbeeld gewend zijn aan paprikachips in blauwe zakken terwijl dat in een ander land rode zakken zijn.

Verbod op geoblocking

Demissionair minister Mickey Adriaansens vindt dat de conclusie van het onderzoekt “wringt, zeker in tijden van hoge prijzen”. Een mogelijke oplossing zou een variant zijn op het Europese verbod op ‘geoblocking’. Consumenten mogen daardoor niet meer worden tegengewerkt als ze in een ander land iets willen kopen via een webshop. Maar voor bedrijven onderling geldt zo’n verbod op discriminatie op vestigingsplaats niet. Ook moet er een oplossing komen voor het verplichte etiket in het Nederlands.

 

Dalende producentenprijzen nog niet zichtbaar in supermarkt

Gerelateerde artikelen