Inkoopmanagers onder druk

Inkoopmanagers van grote Europese bedrijven staan onder enorme druk. Dat blijkt uit onderzoek naar de uitgavenpatronen van deze ondernemingen. Inkoopmanagers maken het zichzelf echter onnodig moeilijk. Zij benutten namelijk niet de mogelijkheden die de huidige generatie inkoopapplicaties te bieden heeft.

Uit het onderzoek onder honderden inkoopmanagers blijkt dat inkoophoofden veel moeite hebben om aan de verwachtingspatronen van beslissers te voldoen. Dat komt onder meer door de recordhoogten van targets voor kostenbesparing, doorlopende nadruk op efficiency, de noodzaak om te voldoen aan toenemende wet- en regelgeving en de jacht op nieuwe leveranciers. De respondenten waren afkomstig uit de Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Italië.

Vertrouwen
De ondervraagde inkoopmanagers zijn allemaal werkzaam bij bedrijven uit de industriële sector en de markt voor financiële dienstverlening. Hun ondernemingen hebben een jaaromzet van 400 miljoen euro of meer. De opvallendste conclusies van het onderzoek – waarbij de London Business School en de in Berlijn gevestigde European School of Management and Technologie (ESMT) waren betrokken – bevestigen dat ondernemingen steeds meer vertrouwen op en afhankelijker worden van de inkoopafdeling.

Sterren
Daarnaast blijken deze afdelingen verwikkeld in een constante strijd om de zakelijke uitgaven optimaal inzichtelijk te maken. De huidige status van inkoopmanagers – zij zijn op weg de sterren van de Europese bestuurskamers te worden doordat hun expertise steeds meer waardering krijgt – brengt veel druk met zich mee om grote besparingen te realiseren. Die druk wordt nog groter doordat inkoop ook centraal komt te staan in toenemende wet- en regelgeving.

Volwassen
De inkoopmanager heeft veel verantwoordelijkheden. Hij kan het zichzelf echter veel gemakkelijker maken. Uit ander onderzoek, namelijk naar de ontwikkelingen in de markt van inkoopapplicaties, blijkt dat inkoopapplicaties volwassen zijn geworden.

Inkoopmanagers gebruiken de geboden functionaliteit van Supplier Relationship Management of SRM-applicaties echter beperkt. De behoeften en ervaringen van inkooporganisaties komen dus niet overeen. Inkoopmanagers kunnen de druk die ze voelen dus zelf afnemen door alle softwaretechnische mogelijkheden optimaal te benutten.

Gerelateerde artikelen