De bal moet rollen… en geld ook… (over ING)

De tagline ‘do your thing’ nemen ze bij ING vrij letterlijk…

Het WK voetbal in Qatar komt met rasse schreden dichterbij. Qatar investeert bijna 200 miljard euro in dit WK en de daarbij passende infrastructuur – dat is bijna drie miljard euro aan geleend geld per wedstrijd. In dit kader verstrekt ING – sponsor van het Nederlands elftal – miljardenleningen aan Qatar National Bank, die met deze euro’s de bouw van stadions (met airco…!, maar ook met vele doden en er raken flink wat arbeiders ernstig gewond), infrastructuur en andere WK-projecten financiert.

Toch, voetbal is het spreekwoordelijk doekje voor het bloeden – kapitaal moet renderen. En iedereen, zeker ook ING doet mee met dit wereldomspannend financieel project.

Het past dan ook uitstekend in de ‘purpose’ van ING: ‘Our purpose guides us in everything we do. It’s founded on our belief that ING’s role is to support and promote economic, social and environmental progress, and at the same time generate healthy returns for shareholders.’

Mwah. Kapitaal vloeit altijd naar het hoogste punt. Maar in casu vloeit het moreel gezien naar het laagste punt. Immers, Qatar staat hoog op de lijstjes met hoogst discutabele landen als het gaat om het schenden van arbeidsrechten, vrouwenrechten, rechten voor de LHBTIQ-gemeenschap, de vrijheid van meningsuiting, de privacy staat onder zware druk en persvrijheid. O ja, het land voert sinds 2020 weer de doodstraf uit.

Banken als ING, en pensioenfondsen, waar burgers hun spaargeld stallen, dragen de verantwoordelijkheid om dit geld op een maatschappelijk verantwoorde manier te beleggen. Dat zou ook sporen met de ‘purpose’ van ING…

‘Our purpose – empowering people to stay a step ahead in life and in business – represents our belief in people’s potential. We don’t judge, coach or tell people how to live their lives. However big or small, modest or grand, we empower people and businesses to realise their own vision for a better future.’

Mwah. ‘Do your thing’ is our brand direction and ING’s first global tagline.’ Nou, dat nemen ze vrij letterlijk… Het maakt ons niet uit ‘wat’, maar doe je ding. We zouden kunnen stellen dat er nog duistere regimes zijn, die het vuile werk willen opknappen van het organiseren van een grootschalig sportevenement. In december wordt de balans opgemaakt, en zal het op de bankrekening worden bijgeschreven.

In de woorden van ING: ‘do your thing’ is not about irresponsible behaviour but about people being free to live the life they want to live, knowing that they will make their world a little better for it. We have a responsibility to society to define new ways of doing business that align with economic growth and social impact.’

Mwah. Qatar gebruikt de sport, de spelers, de bonden én de ING om ernstige mensenrechtenschendingen weg te poetsen – door er louter al te zijn legitimeert de sport het beleid van Qatar. We kunnen dit ‘sportwashing’ noemen. Als het gaat om de botsing tussen principes en geld, dan wint het geld.

Maar niet de beurskoers – deze staat fors onder druk en daalde van circa veertien euro begin van het jaar naar minder dan tien euro medio 2022. Zou het dan toch zijn dat moraliteit – of een gebrek daaraan! – altijd gevolgen heeft?

Leo van der Voort

Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en auteur van het boek Vensters op waarde.

Gerelateerde artikelen