Heeft Amerikaanse staking gevolgen voor Nederlandse handel?

Industrie beducht voor effecten van de oorlog
VS-havenstaking verstoort mondiale handel en treft Nederlandse bedrijven hard

De grote havenstaking in de Verenigde Staten kan Nederlandse bedrijven miljoenen euro’s kosten. Exporteurs en importeurs ondervinden hinder in hun financiering door logistieke verstoringen en mogelijke prijsstijgingen. Dat meldt het ANP

  • Havenstaking VS treft 36 havens, 45.000 arbeiders leggen werk neer
  • Nederlandse export voor honderden miljoenen euro’s getroffen door staking
  • Wereldwijde logistiek maand ontregeld door week havenstaking VS

De havenstaking in de VS is dinsdag begonnen en treft 36 havens aan de oostkust en in de Golf van Mexico. Ongeveer 45.000 havenarbeiders hebben het werk neergelegd in belangrijke havensteden zoals New York, Houston en Baltimore. Dit is de eerste grote havenstaking in de VS sinds 1977.

Oorzaak conflict: loonsverhoging en inflatie

De vakbond International Longshoremen’s Association (ILA) eist een forse loonsverhoging om de inflatie te compenseren. Onderhandelingen tussen de vakbond en werkgevers liepen vast doordat het loonbod van de rederijen volgens de ILA te laag was. De haveneigenaren hebben aangegeven open te staan voor nieuwe onderhandelingen, maar er zijn nog geen concrete plannen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Scheepvaart en logistiek

Momenteel wachten zeker 45 containerschepen om de getroffen havens binnen te varen, een forse stijging ten opzichte van de drie schepen voor aanvang van de staking. Experts verwachten dat dit aantal tegen het einde van de week kan verdubbelen. De opstoppingen kunnen maanden aanhouden, zelfs na beëindiging van de staking.

De Verenigde Staten (VS) is onze belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. We exporteren voor ruim € 52 miljard (2022) naar de VS en de waarde groeit verder.

Impact op Nederlandse handel

Voor Nederlandse bedrijven die handelen met de VS zijn er gevolgen. Een week staking treft honderden miljoenen euro’s aan exportgoederen, zoals machines, auto-onderdelen en chemische producten. De import vanuit de VS zal ook hinder ondervinden, al zal lading die voor 1 oktober is ingescheept nog worden vervoerd.

Belangrijkste vormen van financieringsvormen voor handelsfinanciering:

Handelsfinanciering

Dit is een specifieke vorm van financiering gericht op het aan- en verkopen van vastgoed binnen 12 maanden. Kenmerken zijn:

– Looptijd van maximaal 12 maanden
– Aflossingsvrij
– Bedoeld voor aankoop, verbouwing en doorverkoop van vastgoed
– Maximale financiering tot €2,5 miljoen
– Kan worden omgezet naar beleggingsfinanciering

Overbruggingshypotheek

Ook wel overbruggingskrediet of overbruggingslening genoemd. Geschikt voor:

– Aankoop, verbouwing en doorverkoop van vastgoed binnen 3 jaar
– Financiering tot 80% van de aankoopsom en 100% van de verbouwing
– Transformatieprojecten zoals kantoren naar woningen

Brugfinanciering

Een tijdelijke vastgoedfinanciering specifiek voor:

– Ondernemers en professionele vastgoedbeleggers
– Investeren in verhuurd of onverhuurd (commercieel) vastgoed
– Uitbreiding van zakelijke beleggingsportefeuille
– Looptijd tot 60 maanden

Wereldwijde containerstromen verstoord

De staking heeft een domino-effect op de mondiale logistiek. Lege containers keren niet tijdig terug naar China, wat leidt tot tekorten en prijsstijgingen daar. Dit beïnvloedt bedrijven die goederen uit China importeren. Evofenedex schat dat een week staking de wereldwijde logistiek langer dan een maand zal ontregelen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Druk op Rotterdamse haven

Als de staking langer dan een week duurt, zal dit ook gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Lading bestemd voor de VS zal zich ophopen in Rotterdam, wat extra druk legt op het havensysteem. Het Havenbedrijf Rotterdam waarschuwt dat de gevolgen van een langdurige staking “heel onwenselijk” zouden zijn.

Alternatieve routes en kostenstijgingen

Sommige rederijen hebben hun routes verlegd naar de westkust van de VS, maar deze havens hebben beperkte capaciteit voor extra lading. De omweg via het Panamakanaal betekent een week extra reistijd en hogere kosten. Ook het Panamakanaal zelf nadert zijn maximale capaciteit, wat tot wachttijden kan leiden.

Economische impact in de VS

De economische schade voor de Amerikaanse economie wordt door analisten geschat tussen de 2,1 en 7,5 miljard dollar per week. President Joe Biden heeft opgeroepen tot hervatting van de onderhandelingen, wijzend op de “ongelooflijke” winsten die haveneigenaren hebben gemaakt.

Politieke druk en mogelijke interventie

Hoewel Biden heeft aangegeven niet te willen ingrijpen, kan hij een staking verbieden als de volksgezondheid of nationale veiligheid in gevaar komen. De president heeft de werkgevers opgeroepen om weer te gaan onderhandelen, gezien de ernst van de situatie.

Langetermijngevolgen en inflatie

Als de staking aanhoudt, kan dit leiden tot schaarste van bepaalde producten en prijsstijgingen, wat de inflatie kan aanjagen. Dit is vooral zorgwekkend met het oog op het naderende koopjesseizoen, inclusief Black Friday en kerst.

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

 

Gerelateerde artikelen