‘Geen vaag management gebrabbel’ voor financieel directeur bij NS Hugo Mans
Hoewel de klus nog niet is geklaard, ziet Mans hoe zijn financials van individuen zijn uitgegroeid tot teams. “Geen afzonderlijke eilandjes meer. Insteek is altijd geweest om zoveel mogelijk werknemers geschikt te maken voor hun functie Ja, we hebben afscheid genomen van personeel. Maar niet als gevolg van de transformatieprogramma’s. Ik denk dat zij sowieso waren vertrokken. Vanwege het nieuwe werken.”
Robotisering van administratieve processen is daarvan één aspect. Net als dataverwerking en datamanagement. “Als onze business controllers niet langer worden weggetrokken vanwege dat jaarverslag, hebben ze dus ook praktisch gezien de uren om alles rond bijvoorbeeld onze corridorstrategie uit te tekenen.”
Hugo Mans is genomineerd voor de Leadership in Finance Award 2018 (voorheen Controller of the Year Award). Op 18 april wordt de winnaar bekend gemaakt. Wie zijn de andere genomineerden?
Daarmee doelt Mans op het doorslaande succes van de nieuwe A2 corridor, met om de tien minuten een trein. De financieel directeur werk toe naar een ‘data driven organisation.’ Want dat moet NS binnen vijf jaar zijn. “Met nog meer gebruik van analytische vaardigheden.”
Jong talent
Die digitalisering vraagt om jong talent. En net als andere bedrijven merken ze bij NS de krapte op de arbeidsmarkt. “We krijgen capabele mensen binnen hoor, maar we moeten er echt ons best voor doen. Ons traineeprogramma zit goed in elkaar, met een degelijk selectieproces. Studenten worden enthousiast van Nederlandse Spoorwegen, als ze zien wat wij allemaal te bieden hebben. Ruim 30.000 medewerkers, met allemaal dat ene ultieme doel. Die trein op tijd laten rijden! Finance is van een mager zesje richting een acht aan het gaan. Van oké naar super.”
Over het imago van NS, vaak een heikel punt, zegt de Hugo Mans: “Iedereen in Nederland is altijd kritisch over NS, en dat mag. Onze reizigers zijn veeleisend. Begrijpen we, mogen ze zijn. Dat maakt dit bedrijf ook zo mooi. We zíjn een beetje Nederland. Ruim zestien miljoen bondscoaches voor Oranje, evenzoveel directeuren voor Nederlandse Spoorwegen.”
Stijgende lijn aan waardering
Met een stijgende lijn aan waardering. Ook al is dat lang niet altijd uit de krantenkoppen op te maken. Goed nieuws is geen nieuws. Dus als NS afgelopen herfst totaal geen problemen kent met die vermaledijde ‘blaadjes uit bomen’ is dat amper terug te lezen. Financieel directeur Mans: “80 procent van de passagiers geeft ons een 7 of hoger. Dat is wel eens anders geweest. Grote veranderingen? Ik word daar vrolijk van!.”