‘Gebrek aan effectieve doelstellingen belemmeren duurzame economie’
Uit de monitor komt naar voren dat er een gebrek is aan definities om de duurzaamheidsaanpak van organisaties te meten en te vergelijken, dat de stap van strategie naar implementatie voor veel bedrijven nog te groot is, dat er geen balans is tussen ecologische en sociale focus en dat de verschillen in duurzaamheidsprestaties tussen en binnen branches erg groot zijn.
Deloitte onderzocht 65 internationale bedrijven – die allen lid zijn van het UN Global Compact – en keek daarbij in welke fase van echte duurzame groei zij zich bevinden (Zero Impact Growth). Deze bedrijven worden al gezien als duurzaamheidsleiders en hebben reeds belangrijke stappen genomen. Doel van het onderzoek is om in kaart te brengen hoe ver bedrijven al op weg zijn naar een Zero Impact Growth en welke valkuilen zij onderweg tegenkomen.
Geen eenduidige definities
Het onderzoek toont aan dat er nog steeds geen eenduidige definities zijn waarmee bedrijven hun duurzaamheidsinitiatieven goed kunnen beoordelen en vergelijken. ‘Hierdoor blijft het vaak bij een relatieve benchmark tussen soortgelijke bedrijven en is het ook lastig om prestaties te vergelijken tussen branches. Om duidelijkheid te krijgen over wat ‘goede’ prestaties zijn, moet een eenduidige route uitgestippeld worden naar een Zero Impact Growth framework. Tot nu toe zijn wij alleen in staat te meten dat wij ‘minder slecht’ zijn geworden, terwijl absoluut gezien de duurzaamheidsproblemen door verschillende effecten alleen maar groter zijn geworden,’ aldus Ralph Thurm, director Innovation & Sustainability binnen Deloitte.
Focus aanbrengen
Daarnaast blijkt dat veel bedrijven moeite hebben om hun strategieën om te zetten in een even ambitieuze uitvoering van duurzaamheidsactiviteiten. Ook is er meer aandacht voor ecologische dan sociale doelstellingen en zijn de prestatieverschillen tussen de verschillende branches groot.
Anneke Sipkens, director Innovation & Sustainability: ‘Veel bedrijven kijken nu vooral naar efficiency in plaats van het vergroten van hun effectiviteit. Maar hoe kan het bedrijf daadwerkelijk naar nul impact, of zelfs naar positieve impact op het milieu en op de maatschappij? Het is nu tijd om door middel van innovatie en co-creatie focus aan te brengen en te komen tot gezamenlijke effectieve duurzaamheidstrategieën binnen de verschillende branches. Anders blijft de groene economie een droom en blijven wij blind vliegen. De focus op Zero Impact Growth kan voor deze uitdaging de noodzakelijke houvast zijn. De Zero Impact Growth Monitor levert hiervoor eerste inzichten.’
Bron: Deloitte