Expert: “80% van bedrijven presteert op kosten minder dan mogelijk”

Experts op FM Dag houden uitgaven bedrijven tegen het licht

“Meer dan 8-op-10 van alle bedrijven kan beter presteren dan ze nu doen”, zegt Wim Vaessen in aanloop naar zijn presentatie op FM-dag 2024. De kernactiviteit van zijn consultancynetwerk Expense Reduction Analysts, kortweg ERA Group, is simpel gezegd bedrijven en organisaties doorlichten op onbenutte efficiency en mogelijkheden voor beter kostenmanagement, daar oplossingen voor aandragen en deze ook implementeren.

Vrijwel elk soort bedrijf kan beter presteren

Mede op basis van audits op bestaande documenten en data maken Vaessen en zijn dertig collega’s in Nederland zichtbaar, waar bedrijven lean(er) & mean(er) kunnen werken: “Dat kan zijn op het gebied van inkoop of verpakkingen, maar denk ook aan logistiek, energie en wagenparkmanagement. Of de inzet van uitzendkrachten. Eigenlijk kijken we naar alles’, aldus de oud-partner van onder meer Deloitte en Arthur D. Little.

Op de vraag of er ook activiteiten zijn die zich mínder goed lenen, geeft hij toe dat er enkele onderwerpen zijn waarvoor ERA niet zo snel gebeld wordt: huurcontracten, inkoop van adviseurs & consultants, of corporate finance: “Bij deze activiteiten ligt het te behalen voordeel toch wat anders omdat het om langlopende contracten gaat, of omdat de vertrouwensband cruciaal is. Dus daar kijken we iets minder vaak naar.”

Maak kennis met de FM Dag Orakels: stel jouw vragen, deel uitdagende financiële vraagstukken en laat je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen. Beleef samen met 300 vakgenoten de 9e editie van FM Dag. Meld je nu aan voor een unieke ervaring op 17 april in Spant! Bussum.


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


Veel bedrijven hebben te weinig expertise

Op de genoemde uitzonderingen na, kijken Vaessen en zijn collega’s naar vrijwel alle aspecten binnen een onderneming waar tijd en kosten mee gemoeid zijn. In tegenstelling tot de gedachte dat bedrijven hier zelf altijd al scherp op letten, is Vaessen’s antwoord even simpel als logisch: “bij veel bedrijven tot zo’n 500 miljoen aan omzet ontbeert doorgaans de schaalgrootte van bedrijfsactiviteiten. Grote bedrijven hebben in veel gevallen een staf die zich vrijwel continu over de kosten buigt. Maar je kunt je voorstellen dat ondernemingen die eens in de paar jaar naar hun fleet management of energiecontract moeten kijken, onvoldoende expertise in huis hebben om te weten hoe het anders beter kan. Niet voor niks heeft ERA daarom uiteenlopende specialisten in huis die elk op hun eigen terrein kennis hebben van innovaties en de mogelijkheden in de markt en ’daar de hele dag mee bezig zijn’.”

Ook dienstverleners

Daarmee wordt meteen duidelijk dat bedrijven die in dienstenverlening actief zijn, zoals advocatenkantoren of accountants iets minder mogelijkheden hebben om verbeteringen te realiseren: “Maar ook al bedraagt soms 80% van de uitgaven de salarissen, toch zijn ook daar activiteiten die kansen bieden, denk aan wagenpark, IT of facility management. Wel is het waar dat productiebedrijven duidelijk meer stappen kunnen maken.”

Verbetermanagement begint vaak bij finance

Opvallend is dat veel bedrijven denken zelf alles heel goed te managen. ‘We hebben het perfect voor elkaar’ is wat hij dan te horen krijgt. “Maar het is bijna altijd de finance-afdeling die ons vraagt om toch eens te komen praten. Daar hebben ze namelijk vaak data en informatie die omgezet worden in financiële cijfers voor controlling. Op basis daarvan vermoeden ze dat het efficiënter kan.”

Cultuur en personen

En toch is het niet altijd makkelijk om bedrijven te overtuigen dat het beter kan, geeft hij toe. Volgens de ERA-partner hangt dat namelijk ook af van de persoonlijkheden en de cultuur binnen een bedrijf: “Onze adviseurs komen situaties tegen waarin iedereen zegt ‘we gaan ervoor’. Maar er zijn soms ook managers in de onderneming die hun hakken in het zand zetten en niet meteen overtuigd zijn van mogelijkheden om hun bedrijfsresultaten aan te scherpen. Bijvoorbeeld omdat men denkt dat we alleen maar onderzoeken hoe het goedkoper kan. Maar puur kosten platslaan is niet onze expertise,” benadrukt Vaessen.

Implementatie is cruciaal

“Wij helpen onze klanten beter te presteren door slimmer, duurzamer én kostendeskundig te managen. Als ERA Group noemen we dat onze Value Through Insight. En die meerwaarde moet ook daadwerkelijk meetbaar resultaat opleveren. Want ons verdienmodel hangt namelijk af van het succes van de implementatie: We leggen onze ziel & zaligheid in de implementatie en vanaf dat moment blijven we 24 of 48 maanden aan boord.” Voor ERA is dat een belangrijk punt, omdat de teller pas begint te lopen als de resultaten concreet worden, “want we eten de soep die we zelf mede gekookt en geserveerd hebben.”

Maak kennis met de FM Dag Orakels: stel jouw vragen, deel uitdagende financiële vraagstukken en laat je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen. Beleef samen met 300 vakgenoten de 9e editie van FM Dag. Meld je nu aan voor een unieke ervaring op 17 april in Spant! Bussum.

Gerelateerde artikelen