Excel: Automatisch sorteren en rangschikken met één formule

COLUMN-Wekelijks leidt Excel-expert Tony De Jonker ons door de diepe en soms ondoordringbare krochten van Excel. Zijn tips maken je werkzaamheden een stuk makkelijker. Deze week: automatisch sorteren en rangschikken met één formule.

In het moderne Excel kun je met behulp van nieuwe dynamische matrixfuncties automatisch de gegevens sorteren en voorzien van een rangschikking. Dit alles kan met behulp van een enkele formule.

Uitgangspunt

Je dient de gegevens in te voeren en bij te houden in een Excel-tabel. In het voorbeeld gaan we uit van de volgende indeling:

De naam van de tabel luidt: DataOmzet.

Sorteren en rangschikken

De gesorteerde tabel ziet er als volgt uit:

In de geel gemarkeerde cel staat de volgende dynamische matrixformule die ervoor zorgt dat alle cellen in de kolommen Locatie, Omzet en Rang automatisch worden gevuld:

De formule bestaat uit de volgende componenten:

LET

SORTEREN

REEKS

RIJEN

HOR.STAPELEN

LEES OOK: Zo gebruik je de nieuwe samenvattingsfuncties in Excel

 

Tony De Jonker werkt als interim Controller annex Finance-Exel-Power BI- trainer voor gerenommeerde bedrijven. Sinds 1985 heeft hij honderden rekenmodellen ontwikkeld en is hij door Microsoft benoemd tot Excel Most Valuable Professional. Vragen en verzoeken kun je sturen naar: a.de.jonker@kpnmail.nl

 

 

Gerelateerde artikelen