Emissie-zones: wie is de klos en wie ontspringt de dans?

Sommige bedrijfsauto's vallen niet succesvol te elektrificeren.

Meer dan een derde van de ondernemers (34 procent) verwacht problemen met hun bedrijfsvoering door de invoering van zero-emissiezones in veertien grote steden volgend jaar, komt naar voren uit een onderzoek van leaseconcern Ayvens. De zero-emissiezones houden in dat de meest vervuilende bedrijfswagens vanaf 1 januari stapsgewijs uit een reeks binnensteden worden geweerd.

Hoe groot zijn de zorgen van ondernemers?

Hoewel veruit de meeste ondernemers de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen, signaleert Ayvens. Bedrijven die in elektrische busjes investeerden, kunnen moeilijk concurreren met bedrijven die deze duurzaamheidskosten niet hebben gemaakt. Daarbij zien bedrijven volgens de maatschappij ook de voordelen van elektrisch rijden.

Welke escape is er voor ondernemers?

De regering wil dat ondernemers meer tijd krijgen om zich hierop voor te bereiden, maar daarvoor is het al te laat. De zero-emissiezones gaan er gewoon komen. Zowel bedrijven als gemeentes hebben al flinke investeringen gedaan. Maar ontheffingen zijn mogelijk. voor ondernemers die niet kunnen overstappen op elektrisch.

Voor wie geldt een ontheffing?

Voor veel eigenaren van onder meer bouw- en timmerbedrijven is de overstap naar elektrische bedrijfswagens geen haalbare optie. Dit komt doordat elektrische voertuigen vaak niet krachtig genoeg zijn om zware aanhangwagens te trekken, de kosten te hoog liggen en de actieradius ontoereikend is.

Gerelateerde artikelen