Dwalende financials
Een controller in de directie, is dat een logische keus?
‘Een goede controller is het beste in staat de kansen en mogelijkheden binnen een organisatie op hun waarde te beoordelen. Deze solide kennis van het bedrijf en het vak, legitimeert zeker een plaats in het managementteam. Ik neem plaats in een team van vier directieleden. De teamleden moeten elkaar scherp houden. Het gebeurt te vaak dat managers de baas binnen bedrijven willen spelen. Als financiële man ligt binnen de directie de taak van bruggenbouwer: kritisch blijven, maar ook begrip hebben voor de diverse disciplines.’
Wat is de taak van de financiële professional binnen een organisatie?
‘Ik word nogal eens uitgenodigd voor seminars of workshops in het thema “integriteit of loyaliteit”. Helaas zijn sommige controllers de afgelopen jaren blijkbaar hun primaire verplichting uit het oog verloren. Dat is integriteit. De CFO moet de hoeder van de organisatie zijn. Dat gebeurt naar mijn idee te weinig. Financials zijn de afgelopen jaren een wereld voor zichzelf gestart en eigenlijk hebben we ons daar zelf mee weggespeeld. We zijn afgedwaald van onze kerncompetenties.’
Wat zijn die kerncompetenties?
‘Vakkennis, output gericht, teamspeler en authentiek; wars van politieke correctheid. Dat is wat mij betreft de omschrijving van een goede controller. De controller moet niet bang zijn zijn mening te geven. Ik vind het triest te zien dat een land als Nederland zulke problemen heeft met het invoeren van regelgeving als IFRS en SoX. Het kost bij veel bedrijven te veel inspanning om dat in de organisatie te weven. Dat zegt wel iets over de zeggenschap van de financiële functie binnen een organisatie. Goede controllers en andere financials weten precies hoe een organisatie in elkaar zit. Helaas hebben de meeste controllers zich teveel teruggetrokken.’
Waar liggen de uitdagingen voor de controller de komende tijd?
‘Ik vraag me af of alle controllers wel doorhebben dat het economisch tij blijvend is veranderd. De aandacht moet daarom permanent gericht zijn op de kostenkant van een organisatie. Creditmanagement is te vaak nog onderbelicht. Daarnaast gebruikt menig ondernemer ict-mogelijkheden niet optimaal. Het strategisch element van ict wordt niet in overweging genomen. Zelden neemt een ict’er plaats in het managementteam. Op den duur missen Nederlandse bedrijven daardoor de boot.’