Duurzaamheid: minder keurmerken, meer controle
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger handhaven op bedrijven die onterecht claimen duurzame producten te verkopen. Ook wil de marktwaakhond dat het aantal duurzaamheidskeurmerken wordt verminderd en de overblijvende keurmerken aan strengere regels binden. Die oproep doet de ACM aan de politiek.
Mensen en bedrijven vinden het volgens het ACM steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken en daarbij spelen keurmerken en logo's een grote rol. “Maar dan moeten de beloftes die ze doen wel worden waargemaakt,” zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM. De marktwaakhond constateerde al in 2016 dat er sprake was van een wildgroei in keurmerken en logo's. Daardoor worden keurmerken uiteindelijk betekenisloos voor de consument. Volgens de ACM is er sindsdien geen vooruitgang geboekt.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat meldde eerder op basis van onderzoek dat zes op de tien Nederlanders interesse hebben in informatie over duurzaamheid. Volgens Milieu Centraal zijn er bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid.
(bron: ANP)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager