Dutch FinTech Awards: Komparu maakt einde aan flikkerende banners op websites

Consumenten kiezen het juiste product met de intuïtieve vergelijkingssoftware die Komparu levert aan eigenaren van websites. Van financiële producten en energie tot telecom en parkeerplaatsen. Komparu begon in 2013 met een eigen vergelijkingssite, maar verkocht deze al vrij snel om zich volledig te richten op de onderliggende techniek, waar veel vraag naar bleek te zijn. Innovatieve software is de basis van het succes.

“Deze is nu zodanig dat we heel snel producten kunnen toevoegen. Wanneer we de data van een product hebben, is het een kwestie van templates kiezen en configureren”, zegt CEO Roeland Werring. “Het mooie is dat we al die verschillende aanpassingen automatisch kunnen A/B-testen, om snel uit te vinden welke lay-out het beste werkt. Ook bieden we een dashboard met geavanceerde statistieken om de kosten en opbrengsten per bezoeker snel te berekenen.” 
 
 
 
Welk probleem lost jullie product op?
“Het probleem dat wij oplossen is dat de huidige manier van adverteren op websites niet goed wordt betaald, een slechte user experience oplevert en ten koste gaat van de loyaliteit van bezoekers. Wanneer je een mooie website hebt en daar banners op gaat zetten voor bijvoorbeeld een autoverzekeraar, dan ervaart de gebruiker dat als storend. Maar vervang je die banner door een widget waarop je bijvoorbeeld je nummerbord kunt invoeren om autoverzekeringen te vergelijken, dan voeg je echt iets toe voor de gebruiker. Wij doen dat in javascript, geïntegreerd in de site, maar leveren ook plugins voor onder andere WordPress. Ik geloof zelf ook dat display advertising heel erg op z’n retour is. Je moet de klant meer kunnen bieden dan niet-gerelateerde linkjes en bannertjes.” 
 
 
 
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Onze grootste succesfactor is de nieuwe software, die wij momenteel verbeteren om deze nog sneller schaalbaar te maken. Binnen een half jaar is de software volledig operationeel. Het aantal contacten en aanvragen daarvoor is nu al erg groot. Het succes is helemaal afhankelijk van de vraag of je de techniek goed voor elkaar krijgt, iets waarvan ik overigens overtuigd ben dat het ons gaat lukken. Tot nu toe is iedereen heel erg tevreden en beginnen wij aan een uitrol richting Duitsland en Zwitserland, waar wij goede contacten hebben. Wanneer wij eenmaal een beproefd model hebben, kunnen wij ook naar emerging markets gaan. Het recept voor succes is snel groeien.”
 
Hoe gaan jullie geld verdienen met dit product?
“Wij hebben natuurlijk een verdienmodel, dat gebaseerd is op een percentage van de online omzet. Het is een vrij minimaal percentage, omdat wij geloven in grote aantallen. Wij zetten in op heel veel long- en midtail klanten. Dit is het type klant dat geen eigen middelen heeft om een geavanceerde oplossing zoals de onze te ontwikkelen. Wij geven hun een kant-en-klare oplossing waarmee zij meer kunnen verdienen dan wanneer zij het zelf zouden doen. Het is een win-winsituatie en men verdient er snel geld mee.”
 
Waarom gaan jullie de Fintech Award winnen?
“Ik denk dat onze ambitie aanspreekt. Wij proberen de markt van display advertising zoals deze onder meer door Google wordt aangeboden, te doorbreken. Tot nu toe is dat ook een succes. We zitten bovenop een enorm potentieel dat we ook weten uit te buiten, namelijk het einde van flikkerende banners op je website.”
 
________________________________________________________________________________________
Innovatie en disruptie in finance wordt beloond tijdens de Dutch FinTech Awards. Ontmoet in dit dossier de FinTech 50, ondernemingen die genomineerd zijn voor de awards die in verschillende categorieën worden uitgereikt. Lees interviews met de CEO’s van deze toonaangevende FinTech bedrijven en ontdek hun verbluffende innovatieve business modellen waarmee zij de financiële wereld de komende jaren definitief gaan transformeren. Bekijk de interviews
_________________________________________________________________________________________    
  

Gerelateerde artikelen