Duitsland wil megafabriek voor accu’s E-auto’s

Duits bedrijfsleven zet in op accu- en batterijproductie voor mobiliteit

Duitsland zet een grote stap in de productie van elektrische auto’s door de bouw van de grootste batterijfabriek van het land aan te kondigen. De fabriek, gepland om tegen 2026 operationeel te zijn, zal jaarlijks één miljoen batterijen produceren en wordt geleid door het Zweedse bedrijf Northvolt, Europa’s voornaamste speler in batterijontwikkeling voor elektrische voertuigen.

  • EU versoepelt subsidiebeleid om investeringen in elektrische auto’s aan te trekken
  • VS en EU strijden om leiderschap in elektrische auto-industrie
  • Duitsland zet in op groene energie met megafabriek voor batterijen.

De locatie van de fabriek, nabij de stad Heide in Sleeswijk-Holstein, belooft niet alleen een economische impuls te geven aan de regio, maar ook een duurzame bijdrage te leveren. Met plannen om volledig op windenergie te draaien, zal de fabriek naar verwachting 3000 banen creëren en de regio transformeren tot een centrum voor de energietransitie. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).


Overheidssteun en competitie tussen EU en VS

De beslissing om de fabriek in Duitsland te vestigen werd deels gestuurd door een subsidie van 900 miljoen euro van de Duitse overheid, die erop gericht was om de concurrentie met de Verenigde Staten aan te gaan. Deze stap wordt gezien als een belangrijke ontwikkeling om Duitsland te positioneren als een toonaangevende productiehub voor elektrische voertuigen. Dit wijst er op dat de elektrische autosector heeft de afgelopen jaren aan economische betekenis heeft gewonnen.

 Banen en Werkgelegenheid:

  • De opkomst van elektrische auto’s heeft geleid tot nieuwe banen in de productie, distributie en onderhoud van elektrische voertuigen. Denk aan assemblagelijnen, batterijfabrieken en laadinfrastructuur.
  • Ook zijn er banen gecreëerd in de ontwikkeling van software, elektronica en andere technologieën die essentieel zijn voor elektrische mobiliteit

Innovatie en Onderzoek:

  • De transitie naar elektrische auto’s stimuleert innovatie in batterijtechnologie, energieopslag en efficiëntie.
  • Bedrijven investeren in onderzoek en ontwikkeling om betere en goedkopere batterijen te produceren, wat niet alleen de auto-industrie ten goede komt, maar ook andere sectoren zoals hernieuwbare energie.

Export en Handel:

  • Nederlandse bedrijven zijn actief in de productie van elektrische voertuigen, laadinfrastructuur en batterijtechnologie. Dit draagt bij aan de export en handel.
  • Nederlandse bedrijven kunnen hun expertise en technologieën ook internationaal verkopen.

Infrastructuur en Investeringen:

  • De overgang naar elektrische mobiliteit vereist investeringen in laadpalen, snellaadstations en netwerkupgrades. Dit creëert werkgelegenheid en stimuleert de economie.
  • Overheden en bedrijven investeren in laadinfrastructuur om elektrisch rijden te bevorderen.

Fiscale Stimulansen en Subsidies:

  • Overheden bieden fiscale voordelen en subsidies aan kopers van elektrische auto’s. Dit stimuleert de verkoop en draagt bij aan de economie.
Gerelateerde artikelen