Door de toekomst ingehaald

Wat begon met een wens, de conservatieve accountantsbranche te verleiden om eindelijk het roer drastisch om te gooien, is nu werkelijkheid geworden.

Het gaat nu snel. 29 juni, een goed jaar na de eerste strategische verkenningen opende Manifesto de deuren van haar pilot-vestiging in Amsterdam. Wat begon met een wens: de conservatieve accountantsbranche te verleiden om eindelijk het roer drastisch om te gooien; en een verlangen: ondernemers te geven waar ze al zo lang behoefte aan hebben, is nu werkelijkheid geworden. Het magische moment wanneer je ziet dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. 
De strategie, de naam, het logo, de huisstijl, de site, het pand, de inrichting, het openingsfeest, maar ook het filmpje dat van de opening is gemaakt, al die losse onderdelen die met elkaar een vanzelfsprekend geheel vormen. De disruptive organisatie laten zien die ons vanaf het begin voor ogen stond. Een coöperatie van en voor ondernemers. Dicht op de huid van haar klanten. Die haar eigen weg gaat. Vast van plan is een fenomeen te worden. Een rolmodel voor de accountantsbranche, maar die bovenal de wensen en verlangens van ondernemend Nederland gaat inlossen. 
Al die ambitieuze mannen en vrouwen die alles uit zichzelf en hun onderneming willen halen. Zich in hun groei niet willen laten afleiden door administratieve rompslomp. Zich volledig willen focussen op het ondernemen zelf. Elke dag willen weten hoe ze ervoor staan. Hoe hun ontwikkeling zich voltrekt. Niet alleen van hun onderneming, maar natuurlijk ook van henzelf. Die altijd de beschikking willen hebben over actuele benchmarkgegevens. En die vooral regelmatig gespiegeld en gecoacht willen worden op de doelen die ze zichzelf gesteld hebben. Door een accountant of bedrijfscoach die hen door en door kent. Begrijpt waar zij van dromen, wat hun missie is, en welke maatschappelijke betekenis zij zoeken. 
Het gevoel dat wat je voor ogen stond werd bewaarheid was echt even kicken. Een moment van grote voldoening. Maar nu gaan we snel verder. Beginnen we met hoofdstuk twee van dit spannende avontuur. De komende maanden gaan we samen met een handvol launching customers onze aanpak vervolmaken. En natuurlijk de eerste ruwe versie van ons persoonlijk scorebord uittesten. 
1 januari 2016 is de volgende mijlpaal. Dan gaan we echt van start. Zijn we zover, dat we grote aantallen ondernemers aankunnen. Is de ontwikkeling van het persoonlijk scorebord al een aardig eind gevorderd. En ergens in de loop van volgend jaar, als we zeker weten dat alles op rolletjes loopt, gaan we snel opschalen. In andere grote plaatsen in Nederland vestigingen openen. De eerste potentiële franchisenemers hebben zich al spontaan gemeld. Staan te popelen een Manifesto in hun stad te beginnen. 
We zijn benieuwd of de doelgroep die ons vanaf het begin voor ogen stond in de praktijk ook werkelijk onze klanten zullen worden. Of het inderdaad die ambitieuze start-ups, disruptive ondernemingen, maatschappelijk relevante organisaties en innovatieve familiebedrijven zijn die voor de propositie van Manifesto gaan kiezen. Dat zou een mooie dwarsdoorsnede van ondernemend Nederland zijn. Althans van de voorhoede van ondernemend Nederland.
Want we willen geen tijd verliezen met achterblijvers. Ondernemers die nog twijfelen. Niet zeker weten of ze wel willen veranderen. Daar nog niet helemaal de noodzaak van inzien. Of nog erger, die denken dat het hun tijd wel zal duren. Want dat zijn de ondernemers, zoals Adjiedj Bakas tijdens de opening van onze pilot-vestiging haarfijn zei, die door de toekomst zullen worden ingehaald. Omdat de veranderingen zich op dit moment sneller voltrekken dan de meeste mensen denken. 
We zijn geen zendelingen, maar zijn er voor ondernemers zoals wijzelf. Mannen en vrouwen die beseffen dat het anders kan en anders moet. En de daad bij het woord voegen. Maatschappelijke relevantie zoeken. Hun eigen weg gaan. Voor een nieuwe insteek kiezen. Hun branche overhoop gooien. Een nieuwe standaard zetten.
Om deze ondernemers met Manifesto te laten kennismaken, ze de sfeer te laten proeven en met eigen ogen kunnen zien hoe wij in de wereld staan, houden we de komende tijd regelmatig Open Huis en inspiratiedagen. Daar is iedereen die de uitdagingen van deze tijd begrijpt, kan genieten van de vele mogelijkheden die zich op dit moment voordoen en die druk bezig is ze in daden om te zetten, van harte welkom.
Over Erik Friedeberg en start-up Manifesto: 
Als ondernemer ergerde hij zich al geruime tijd aan de moraal en het gebrek aan daadkracht en vernieuwing van de accountantsbranche. Waarom deze beroepsgroep hun maatschappelijke rol maar niet oppakt, ondernemers niet geeft waar zij zo’n behoefte aan hebben. Het deed hem besluiten Manifesto te starten. 
Manifesto is een nieuwe landelijke keten. Een coöperatie met als kerntaak het coachen van ondernemers op basis van hun cijfers. Hen helpen hun droom dichterbij te brengen en hun missie te realiseren. Zij ontwikkelt daartoe een persoonlijk scorebord dat ondernemers real time inzicht geeft. Zowel hun persoonlijke ontwikkeling, de verrichtingen van de onderneming, als benchmarkgegevens monitort.
Administratie ziet deze start-up als een commodity. Iets wat je zo goedkoop mogelijk moet aanbieden. Tegelijk moet je ondernemers ontzorgen. Daarom heeft Manifesto samen met Yuki een administratiefabriek opgericht, waar klanten al hun paperassen en bonnetjes online naar op kunnen sturen. 

Gerelateerde artikelen