Dit levert het digitaliseren van het inkoopproces op

Door inkoopprocessen te digitaliseren, kunnen bedrijven tot zeven procent aan indirecte uitgaven besparen.

Finance- en procurementafdelingen maken een transformatie door. Ze opereren steeds meer schouder aan schouder met de business. Dat betekent dat niet alleen de functie van een afdeling verandert, maar dat ook de vaardigheden van medewerkers anders wordt ingezet. Digitalisering van inkoopprocessen geeft deze afdelingen de tijd en ruimte om die nieuwe rol te pakken.

Traditioneel was het ERP-systeem het centrale hart van een organisatie. Bedrijven kiezen er nu voor om voor zaken als CRM en HRM gespecialiseerde tooling in te zetten. Om efficiënter in te kopen en zo kosten te besparen, is het noodzakelijk dat ook Business Spend Management uit het ERP-wordt gehaald en in een eigen, geoptimaliseerde applicatie wordt ondergebracht.

Zeker met de onzekere toekomst waarmee we ons geconfronteerd zien, wekt het weinig verbazing dat organisaties graag beter inzicht willen hebben waar de indirecte kosten blijven. Inzicht in die indirecte kosten zorgt er bovendien voor dat bedrijven beter kunnen sturen op slimmer inkopen.

Door finance en inkoop processen te digitaliseren, kunnen bedrijven vier tot zeven procent aan indirecte uitgaven besparen door slimmere en gerichtere inkoop. Bovendien krijgen de afdelingen door procesoptimalisatie hun handen vrij om ook daadwerkelijk de rol als business partner voor de interne organisatie te pakken.

Een derde voordeel ligt op het gebied van risk en compliance. Een voorbeeld daarvan is de invoering van Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze nieuwe Europese richtlijnen verplicht bedrijven om heldere duurzaamheidsdoelstellingen te formuleren en voortgang te rapporteren in het jaarverslag.

Meer over het digitaliseren van je finance en inkoopprocessen lees je in de whitepaper van Dynatos. Download hem hier.

 

Gerelateerde artikelen