Deepfakes ingezet om leningen te slijten

AI-spam rukt op in TikTok-filmpjes.

Op TikTok worden deepfakes ingezet om clandestien reclame te maken voor onder meer leningen. Het is de eerste keer dat AI op deze schaal in Nederland wordt ingezet om te adverteren, zeggen experts, zo meldt BNR.

‘Heeft u een lening nodig? Uw kredietgeschiedenis is niet belangrijk, geen papierwerk.’ De stem klinkt robotisch, maar de vrouw op het scherm oogt echt. Toch is het een met AI gemaakte deepfake. Afgelopen weken verscheen een klein dozijn van dit soort video’s op evenveel accounts op TikTok waarin gebruikers worden verleid een lening af te sluiten of online te solliciteren.

DuckDuckGoose, een Nederlandse startup die specialiseert in de detectie van AI, identificeerde de beelden op verzoek van BNR als het product van Synthesia, een softwarepakket dat nog geen 30 euro per maand kost. Volgens Mark Evenblij, een van de oprichters van DuckDuckGoose, zijn dergelijke reclames de toekomst van spam. “Je kan dit heel goedkoop uitrollen in tientallen talen”, zegt Evenblij. “Nu is het misschien nog zo dat de stem als robot herkenbaar is, maar dat duurt niet lang meer.”

Gerelateerde artikelen