Deepfakes ingezet om leningen te slijten
Op TikTok worden deepfakes ingezet om clandestien reclame te maken voor onder meer leningen. Het is de eerste keer dat AI op deze schaal in Nederland wordt ingezet om te adverteren, zeggen experts, zo meldt BNR.
‘Heeft u een lening nodig? Uw kredietgeschiedenis is niet belangrijk, geen papierwerk.’ De stem klinkt robotisch, maar de vrouw op het scherm oogt echt. Toch is het een met AI gemaakte deepfake. Afgelopen weken verscheen een klein dozijn van dit soort video’s op evenveel accounts op TikTok waarin gebruikers worden verleid een lening af te sluiten of online te solliciteren.
DuckDuckGoose, een Nederlandse startup die specialiseert in de detectie van AI, identificeerde de beelden op verzoek van BNR als het product van Synthesia, een softwarepakket dat nog geen 30 euro per maand kost. Volgens Mark Evenblij, een van de oprichters van DuckDuckGoose, zijn dergelijke reclames de toekomst van spam. “Je kan dit heel goedkoop uitrollen in tientallen talen”, zegt Evenblij. “Nu is het misschien nog zo dat de stem als robot herkenbaar is, maar dat duurt niet lang meer.”
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager