De vrachtfiets gaat de bestelbus verdringen uit de stad

Besparing van vijftien procent ten opzichte van de bestelbus.

De vrachtfietsen wordt in stedelijke gebieden een steeds belangrijker alternatief worden voor de bestelbus. Dit vanwege de afsluiting van binnensteden voor dieselbussen. Al dit jaar kunnen in de stedelijke gebieden tienduizend bestelbussen worden vervangen door vrachtfietsen.

Dat concludeert Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op basis van eigen onderzoek. Het wordt voor bestelbussen steeds moeilijker om te opereren in steden die milieuzones hebben ingesteld.

De kostenbesparing van een vrachtfiets ten opzichte van een bestelbus kan oplopen tot vijftien procent, vooral door lagere energie- en parkeerkosten, stelt RVO. Overslaghubs aan de rand van de stad blijken cruciaal, zo staat in de analyse.

Wel zijn er ook nadelen aan de vrachtfiets. Intensief gebruik vraagt regelmatig onderhoud, vooral aan remmen en banden. Fabrikanten zoals Fulpra en Urban Arrow werken aan robuustere modellen met onderdelen uit de motorfietsindustrie.

Tegelijkertijd kan regelgeving de opmars beïnvloeden. RVO wijst op mogelijke invoering van een rijbewijsplicht voor zwaardere vrachtfietsen, wat de toegankelijkheid voor nieuwe gebruikers kan beperken.

Ondernemers die willen overstappen op een een vrachtfiets kunnen mogelijk gebruikmaken van subsidie via Milieu-investeringsaftrek.

Gerelateerde artikelen