De toekomst van accountants anno 2015

Contracten beheren in Excel? Doen!
Wat is het nut van accountants is een actuele vraag voor financials in 2015. Iedereen kent de overkoepelende naam accountants. Diegenen die nooit artikelen hebben gelezen over accountants en integriteit of het ontbreken daarvan zijn op één hand te tellen...

Als je goed om je heen kijkt is de maatschappij ten gevolge van een aantal verstorende zaken danig gewijzigd. Accountants zijn niet buiten schot gebleven. Het kan dan ook niet anders dan dat de rol van de accountant als gevolg van zaken als Enron, Ahold, Lehman, Madoff, Vestia en andere zaken mee moet veranderen. Maar gebeurt dat ook?
 
Volgens mijn inspiratiebron voor deze blog lijkt het er op dat veel accountants een vertekend zelfbeeld hebben. Met de attitude als in dat artikel en het gegeven dat initiatieven als TUACC (TweetupAccountants) eigenlijk ook niet het doel hebben kunnen bereiken wat ze voor ogen hadden, is een verandering van de mindset van accountants kansloos, of niet?
 
Wat is anno 2015 de toegevoegde waarde van een accountant?
Hij of zij is een hoogopgeleide expert op het gebied van accountancy, wet- en regelgeving, financiële en fiscale wetgeving. Om ingeschreven te zijn als accountant, moet de vakopleiding zijn afgerond, moet je een aantal jaren ervaring hebben, expert zijn en goed verzekerd zijn. Zo’n expert kan waarde toevoegen aan een organisatie. Maar wordt de accountant nu nog door klanten en de overheid zo gezien?
 
 
Zijn accountants in 2015 nog wel nodig?
Voor organisaties met een bepaalde omvang is de controleplicht wettelijk voorgeschreven en moet die organisatie een verklaring van de registeraccountant bij de jaarrekening hebben, dat is dus duidelijk.
 
Voor deze accountant zijn de zaken helder. Voor de accountant is het ook duidelijk dat hij steeds meer risico loopt als hij niet aan zijn eigen wettelijke verplichtingen, en aan de wettelijke verplichtingen van de organisatie waar hij een verklaring voor afgeeft, voldoet en deze ook niet juist interpreteert. De verzekeringspremies zijn dan ook torenhoog geworden terwijl de verdiensten de afgelopen jaren voor partners flink zijn gedaald.
 
Heb jij in 2015 een accountant nodig?
Doordat steeds meer bedrijven geen noodzaak meer zien voor accountantscontrole als daar geen wettelijke noodzaak voor is neemt de vraag naar accountants af waar het gaat om hun traditionele dienstverlening: de jaarekeningcontrole. 
 
In dit type bedrijven zie je hoog opgeleide financials die door het grote aanbod financials betaalbaar zijn geworden voor minder grote bedrijven. Zij initiëren vaak verbeterde planning en control cycli, waardoor informatie de leiding beter en, als ze “Fast Close” toepassen, ook sneller bereikt.
 
Daar waar bedrijven dit nog niet toepassen, zie ik duidelijk een rol voor accountants weggelegd, omdat zij door de kwaliteitsverbetering bij de organisatie ook hun controles beter en sneller kunnen uitvoeren. Zij zouden er goed aan doen een combinatie van Fast Close en continuous monitoring goed in de benen te zetten. Eén van de voorlopers op het gebied van data analyse en continuous monitoring is accountant Pieter de Kok R.A. hij is tevens één van de voorvechters van verandering in het accountants vak. Data analyse en Fast Close, daar wordt iedere grotere organisatie beter van.
 
Hebben kleine organisaties in 2015 nog een accountant nodig?
Kleinere organisaties zullen geen specifieke behoefte hebben aan een accountant in de rol zoals die bij grotere organisaties wordt vervuld. 
 
Kleinere ondernemingen kunnen behoefte hebben aan financieel advies, financiële coaching en begeleiding bij de fiscaliteit en soms om inzicht te krijgen in het opgeleverde cijfermateriaal. Boekhoudtaken en administratie advies zijn vaak niet meer nodig omdat er veel software is die zo eenvoudig is dat dure hulp niet meer nodig is. 
 
Voor bovenstaande zaken hoef je dan niet meer bij een registeraccountant te zijn, want een accountant wordt nog steeds als duur tot zeer duur ervaren en deze dienstverlening kan bij andere professionals worden gehaald. 
 
De accountant en marketing
Vroeger was het voor de accountant net als bij advocaten verboden om reclame te maken. Maar als nu uit de enquête, die leidde tot de inspiratie van deze blog, blijkt dat ieder accountantskantoor zich beter vindt dan de collega’s is er toch iets mis. De wetmatigheid leert dat er maar één de beste kan zijn! Wie dat is, weet ik overigens niet. Jij en je organisatie bepalen zelf wie voor jullie de beste is.
 
 
Accountants zouden wat meer aan marketing moeten gaan doen en keuzes maken om aan te geven waarin zij zich onderscheden van de collega’s, want loyaliteit van klanten bestaat niet meer. 
 
Conclusie
Accountants moeten duidelijker communiceren waar ze goed in zijn en wat hun specialisatie is naast hun controlerende rol. Dit geeft klanten duidelijkheid en verbetert de kwaliteit van hun keuze. Diensten die niet rendabel zijn, moeten worden afgestoten en diensten die waarde toevoegen aan de diverse segmenten moeten worden toegevoegd aan het dienstenpakket van de accountant. De rol van de accountant moet als gevolg van de marktomstandigheden veranderen.
 
Mocht je commentaar willen geven, diensten willen benoemen die accountants nu uitvoeren of zouden moeten gaan uitvoeren of zaken willen verduidelijken, doe dit dan in de LinkedIn groep waar deze blog als discussie is geplaatst.
 
André Salomons is Fast Close expert bij Financial Suite, de nummer 1 Fast Close oplossing op SharePoint
 
 
Discussieer verder over dit onderwerp in de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands'
 
 
Gerelateerde artikelen