De rol van finance bij ‘duurzaamheidscommunicatie’

aandeelhouders
Finance kan ESG-communicatie ondersteunen

Milieuactivisten gaan opnieuw in aandeelhoudersvergaderingen (AvA’s) bedrijven oproepen om te vergroenen en te verduurzamen –en niet meer te investeren in vervuilende industrieën. Dat kondigen actiegroepen zoals milieudefensie, samen met andere organisaties, aan. Eerste vergadering in het vizier van actiegroepen is de algemene vergadering van aandeelhouders van supermarktuitbater Ahold Delhaize, aanstaande woensdag. Daarover schrijft het ANP deze ochtend.

  • Milieuactivisten eisen CO2-vermindering van 48% voor bedrijven in 2030.
  • Onderbrekingen van aandeelhoudersvergaderingen door klimaatactivisten nemen toe
  • Aandeelhoudersdruk stimuleert discussie over bedrijfsklimaatverantwoordelijkheid.

Terwijl bedrijven volgens de activisten verantwoordelijk zijn voor klimaatschade, blijkt uit recent onderzoek dat de bedrijven een substantieel deel van hun winst uitkeren aan aandeelhouders. Bij Ahold Delhaize ging bijna 13 miljard euro naar aandeelhouders. Om daartegen te kunnen protesteren heeft Milieudefensie zich strategisch gepositioneerd door zelf aandelen te kopen in deze bedrijven. Hierdoor hebben ze recht op toegang tot de aandeelhoudersvergaderingen, waardoor als ‘mede-eigenaar’ hun zorgen kunnen uiten. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).


Klimaatdoelen en juridische actie

Met honderden activistische aandeelhouders voeren de milieuactivisten de druk op de CEO’s op. Ze eisen onder meer naleving van het Parijse klimaatakkoord en dreigen daarnaast met juridische stappen, vergelijkbaar met recente zaken tegen olie- & gasbedrijf Shell en ING. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Geïnspireerd door Delphi’s orakel, biedt FM Dag op 17 april toegang tot onze eigen orakels. Van verplichte rapportages tot complexe regelgeving, ESG-experts onthullen concrete oplossingen voor jouw ESG- en CSRD-vraagstukken. Meld je nu aan voor FM Dag 2024 en bezoek de ESG Orakelsessie.

Rol van finance

Financieel management kan een rol spelen bij het communiceren over Environmental, Social, and Governance (ESG)-factoren naar investeerders, beleggers en aandeelhouders.

1. Transparantie in ESG-rapportage: Financieel managers moeten ervoor zorgen dat informatie over duurzaamheid helder, correct en niet misleidend wordt gecommuniceerd. Eerder rapporteerde FM.nl over de rapportage van ESG-prestaties en doelstellingen.

2. Integratie van ESG in bedrijfsstrategie: ESG mag geen losstaande inspanning zijn, maar moet geïntegreerd worden in de bredere bedrijfsstrategie. Financieel management kan helpen om ESG-waarden te verankeren in de bedrijfscultuur en groeimogelijkheden te identificeren die bijdragen aan duurzaamheid.

3. Waakzaamheid tegen greenwashing: Financieel managers moeten alert zijn op misleidende praktijken zoals greenwashing (overdreven claims over duurzaamheid) en ervoor zorgen dat ESG-communicatie oprecht en impactvol is.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen