De ongemakkelijke waarheid: purpose driven accountants
Net als in veel oude-normaal bedrijfstakken zoals de oude-normaal grootbanken en de grote management consulting firms, wordt er door onder andere Fou-Khan Tsang (hoi Fou-Khan) een lans gebroken voor ‘purpose driven’ zakendoen door o.a. accountants en auditors.
Daarbij wordt er veel gesproken over ‘het gedrag van kantoren’ en de ‘bedrijfscultuur van kantoren’.
Hierop zijn wel wat inhoudelijke correcties aan te brengen: Het gedrag van kantoren’ en ‘de cultuur van kantoren’ wordt net als bij iedere organisatie voor het grootste gedeelte bepaald door het voorbeeldgedrag van de leiders, de eigenaren, het senior management en de partners. Zeker in crisistijd.
Purpose driven zaken doen zegt niets over wat er aan dat doel – die ‘purpose’ – in de praktijk dan meetbaar anders is en wordt. Ook zegt het niets over hoe je dit persoonlijk en als organisatie concreet zichtbaar anders gaat invullen. Hoe ga je bijvoorbeeld anders factureren? Hoe en wanneer stap je bijvoorbeeld af van ‘minuutje factuurtje’?
De purpose van veel oude-normaal accountants en oude-normaal auditors van de eigenaren en de partners, blijft ook na de coronacrisis hetzelfde. Ze worden voornamelijk gedreven door het doel om zoveel mogelijk geld te verdienen en zoveel mogelijk te declareren. En hetzelfde zie ik bij klanten die in grote financiële problemen zijn geraakt en proberen te overleven: accountants rekenen nog steeds belachelijk hoge tarieven en hanteren nog steeds het principe ‘minuutje factuurtje’.
Daaruit is eigenlijk maar een conclusie te trekken.
Als je goed kijkt, ervaar je ook als ondernemer in crisistijd (en ik spreek uit eigen ervaring als zzp’er met mijn eigen accountant) dat er sinds corona mooie woorden worden gesproken. Je accountant, je auditor en je bank, ze gaan het allemaal anders doen. Ze gaan allemaal duurzaam werken en purpose driven werken.
De ongemakkelijke werkelijkheid is echter: accountants, auditors en bankiers hebben nog steeds dezelfde purpose: winstmaximalisatie en persoonlijk financieel gewin. Ze zijn oud-normaal purpose driven en dat leren studenten vervolgens ook bij de oude-normaal accountancy- en auditoropleidingen.
Het goede nieuws: er is inderdaad een tekort aan accountants: aan een ander type accountants om precies te zijn. Aan accountants, auditors en bankiers die op een andere manier purpose driven zijn… die handelen in het belang van hun klant en werkelijk oog hebben voor het milieu.
P.S. Benieuwd of ik dat als ondernemer nog ga meemaken voordat ik met pensioen ga. Ik kijk met belangstelling uit naar de facturen van mijn eigen accountant die zegt ook ‘purpose-driven’ te gaan werken.
Dat zou pas echt leiderschap in crisistijd zijn.
Door Tony de Bree. Hij is auteur van ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie‘, ‘Overlevingsstrategie voor startups‘ en ‘De scale-up blueprint’. Sinds 1997 spot hij succesvol bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal. Hij is ICT-lid in RvC’s en werkte bij ABN AMRO, als Dragon bij corporate venturing en als global splitsingsmanager KYC.