De elektrische auto is volgend jaar veel te duur

Voorbij zijn de tijden dat elektrisch rijden goedkoper was dan fossiel.

De kilomterprijs van een elektrische auto wordt volgend jaar negen cent meer dan de kilometerprijs van een benzineauto. Die berekening komt uit de nieuwste versie van de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. De berekening was op basis van de gemiddelde aanschafprijs van 46.000 voor een elektrische auto. Het AD bericht hierover.

In de berekening gaat de ANWB uit van gemiddeld 15.000 kilometers per jaar die verreden worden, over een periode van vier jaar. In de berekening zijn de kosten voor afschrijving, verzekering, onderhoud, laden of tanken, banden en de motorrijtuigenbelasting meegenomen.

Hoe het zit met de kosten voor elektrische busjes en vrachtwagens is niet meegenomen in de berekening. Die zijn tegenwoordig een heet hangijzer vanwege het verbod in steeds meer gemeenten op dieselauto’s in milieuzones.

De kosten van elektrisch rijden vallen vooral hoog uit doordat de kosten voor afschrijving hoger zijn dan verwacht. Auto’s met een benzinemotor gaan aanzienlijk langer mee, waardoor de aanschafkosten over meerdere jaren gespreid kunnen worden.

Daarnaast lopen de kosten voor motorrijtuigenbelasting hoog op. Volgend jaar stijgt het tarief van nul euro naar een kwart van het normale tarief. Vanaf 2026 loopt dat op naar 75 procent. In 2030 betalen automobilisten met een elektrische wagen het volle pond.

De grote liefde voor het elektrisch rijden is er wel af, constateert het AD. Het aantal EV (elektrische voertuigen) is met drie proccent gegroeid, tot ruim een half miljoen.

 

Gerelateerde artikelen