Creditmanagers: Meer ondernemingen moeite facturen te betalen

Drie op de vijf vrezen negatief effect van openstaande facturen op financiële situatie eigen organisatie.

Maar liefst 81 procent van de finance professionals vindt het vervelend om te zien dat steeds meer van hun klanten de rekeningen niet kunnen betalen. Dit blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder ruim 500 finance professionals die zich bezighouden met debiteurenbeheer. Hiervan zien 217 professionals ook daadwerkelijk een groei in het aantal klanten met betalingsachterstanden.

De groei van klanten met schulden heeft ook directe invloed op het werkplezier van de finance professional. Zo zegt maar liefst 46 procent zijn werk minder leuk te vinden nu steeds meer klanten moeite hebben met het betalen van rekeningen.

Openstaande facturen negatief effect op financiële situatie
Finance professionals die zien dat steeds meer klanten moeite hebben met het betalen van de rekeningen, maken zich ook zorgen over het effect hiervan op de eigen organisatie. Zo denkt 62 procent van hen dat het aantal openstaande facturen een negatief effect zal hebben op de financiële situatie van de organisatie.

Begrip voor manier waarop vorderingen geïncasseerd worden
Het vervelende gevoel dat finance professionals krijgen bij het groeiend aantal klanten met betalingsachterstanden, komt gelukkig niet voort uit hoe hun organisatie omgaat met schulden. 77 procent zegt namelijk achter de manier waarop hun organisatie vorderingen incasseert te staan. Onderdeel van het debiteurenbeheer is ook dat lang openstaande rekeningen op den duur worden overgedragen aan een incassobureau of deurwaarder. Ook daarvoor hebben ruim twee op de drie (69%) finance professionals begrip.

Gerelateerde artikelen