Controller 2.0 bij Transavia
De vliegmarkt is een slagveld. Ondanks het succes van prijsvechters als Easyjet en Ryanair lijkt Transavia lijkt een van de winnaars. Hoe het bedrijf dat doet, legde Willem Jan Matthijssen uit op FM Dag. Hij is product owner HR & Finance bij de vliegmaatschappij: “Controllers spelen een zeer belangrijke rol. De kosten moeten omlaag en we willen sneller inzicht in hoe het bedrijf loopt. Alle financials hebben sinds kort een app waarin ze bijvoorbeeld realtime de balans kunnen zien en de huidige winstgevendheid van elke route.
Facturen goedkeuren met de app
Of controllers kunnen kijken welke route niet zo goed wordt verkocht: “Zodat we die op tijd kunnen cancellen. Dat is de rol van de financial: vooruit kijken en minder focus op het vastleggen van het verleden.” Met die smartphone-app kunnen controllers zelfs facturen goedkeuren. Transavia heeft ook de omschakeling gemaakt naar de cloud. Daarbij is het grote voordeel dat het bedrijf nauwelijks technische beheerders nodig heeft. Matthijssen: “En dat werken in de cloud gaat echt supergoed.”
Kijk voor de foto's van FM Dag 2019
Lees ook: FM Dag 2019: verneder de vijand niet
Flexibiliteit is het kernwoord van Matthijssen. Eerst was Transavia een chartermaatschappij – alles moest anders toen het onder de vleugels kwam van Air France-KLM. Transavia werd gevraagd te concurreren met de budgetvliegmaatschappijen die toen opkwamen. Elke grote en middelgrote vliegmaatschappij had wel een discountmerk.
“De ambities waren huizenhoog”, herinnert Matthijssen zich. In 2014 was het doel dat Transavia ‘Thé European low cost digital airline’ moest worden. Dat betekende een snelle en grote uitbreiding van het aantal verbindingen, tientallen vliegtuigen kopen (à 50 miljoen euro), betere IT en veel landingsrechten verwerven. Transavia wilde zich onderscheiden door vluchten bijna tegen kostprijs aan te bieden, maar net iets meer service te geven dan de concurrentie.
Die concurrentie is moordend. Transavia ziet elke paar maanden wel een lowcostcarrier onderuit gaan, maar Matthijssen denkt dat zijn bedrijf overleeft. Vorig jaar maakte het ook een mooie winst. Maar hij – en Air France-KLM – beseffen dat het businessmodel na vijf jaar opnieuw flink op de schop moet. Besloten is dat Nederland en Frankrijk de thuismarkten worden: “We passen onze ambities aan. We willen niet meer tot de top 3 behoren van Europa.”
Transavia is speeltuin
Mattijssen is er trots op dat het moederbedrijf de inzet, flexibiliteit en succes waardeert: “Door Air France-KLM worden we gezien als een speeltuin – in de goede zin van het woord.”