Consument vertrouwt producten niet

Negen op tien gelooft in misstanden, slechts een op zeven vertrouwt merken.

Bijna negen op de tien Nederlandse consumenten (86 procent) verdenkt merken van misstanden in het productieproces, zoals misleiding en slechte werkomstandigheden. Ook zijn er zorgen ontstaan over de hygiëne en het naleven van de coronamaatregelen.

Een gebrek aan transparantie over de totstandkoming van een product wekt steeds vaker argwaan. Zeker 84 procent van de Nederlanders wil meer inzicht in het productieproces en de herkomst van producten. Dit concludeert strategieconsultant Portera Technology vandaag op basis van eigen onderzoek in Nederland.

Misleiding, uitbuiting, en hygiëne

Bijna een derde van de Nederlandse consumenten verdenkt merken van misleiding en het beter voordoen van een product dan het daadwerkelijk is (28 procent). Daarnaast maken zij zich zorgen om de slechte werkomstandigheden (20 procent) en uitbuiting van lokale producenten (15 procent) bij de totstandkoming van een product.

Een kleiner deel van de Nederlandse consumenten verdenkt merken van het negeren van de coronamaatregelen (12 procent) en onhygiënische productie (11 procent). Slechts een op de zeven vertrouwt erop dat alles in orde is.

Jong en wantrouwend

Opvallend is het verschil in vertrouwen tussen de jonge en oudere generatie consumenten. Zorgen over misstanden in het productieproces, zoals misleiding en slechte werkomstandigheden blijken vooral te leven onder de jonge generatie consumenten. In de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar gelooft slechts 5 procent van de consumenten dat alles in orde is, terwijl dit in de leeftijdscategorieën 55 en ouder gestaag oploopt naar ruim 21 procent.

(bron: Portera Technology; foto: Jacob Kelvin, Pexels)

Gerelateerde artikelen