CFO’s en innovatie: De startup als inspiratie

De CFO en innovatie, die twee willen nog wel eens met elkaar botsen. Risico's vermijden is nu eenmaal vaak het eerste instinct van de CFO. Iets doen wat nooit eerder gedaan is en waarvan dus nog geen cijfers bekend zijn, dat is nogal een risico.

Door Valentijn de Jong
Toch is het in een wereld waar vernieuwende bedrijven in staat zijn een branche fundamenteel te veranderen belangrijk om te blijven innoveren. Anders verlies je het van de concurrent. We zien momenteel het ene na het andere bedrijf omvallen, doordat zij te laat waren met innoveren. Maar hoe gooi je in een gevestigd bedrijf ineens het roer om? Inspiratie is te vinden in de startups. 
Innovatie en startups
Hoe komt het dat startups vaak zoveel beter zijn in innovatie dan de gevestigde bedrijven? Dat terwijl corporates vaak veel meer middelen ter beschikking hebben om tot radicale innovatie te komen. Het zit hem voornamelijk in de mindset. In grote, gevestigde bedrijven zijn werknemers veel meer bezig met hun persoonlijke carrière. Daarnaast zijn ze vaak meer gebonden aan ‘hoe het er in een bedrijf nu eenmaal aan toe gaat’. 
Werknemers draaien mee in een molen en proberen hier voor zichzelf het meeste uit te halen. Bij startups is er bij werknemers veel meer sprake van passie en echte liefde voor het product waarmee ze bezig zijn. Werk en privé lopen in elkaar over en het energie level ligt hoog. Weet je dit soort mensen (‘the young and bright’) binnen je corporate in te zetten en op dezelfde manier te motiveren? Dan heb je al een grote stap gezet.
Het struikelblok van de CFO
Tijd dus voor innovatie, ook bij gevestigde bedrijven! Maar, dan brandt nog steeds deze vraag op de tong van vele CFO’s: Hoe zit het met de risico’s? Door gebruik te maken van traditionele evaluatiemodellen is de uitkomst bij de beoordeling van radicale innovatie vrijwel altijd: Het risico is veel te hoog. Het project wordt hierbij van begin tot eind doorgelicht, waarbij naar voren komt dat de investeringen hoog zijn en de uitkomsten onzeker. Makkelijker is het dan om in incrementele innovaties te blijven hangen. Die kosten minder en brengen minder risico met zich mee. Helaas zul je dan nooit een échte verandering teweeg brengen en is er de kans dat andere bedrijven wel de durf hebben om verder te gaan. 
Risico’s beperken door lean innovatie
Er is een manier waarop die risico’s allemaal best te overzien zijn. Het punt is, je hoeft een project helemaal niet van begin tot eind door te lichten. Door gebruik te maken van de lean methodiek, zoals veel startups dat ook doen, kun je met beperkte middelen snel naar een eindproduct werken. De focus ligt op de functionaliteit en op de basis van het product: The Minimum Viable Product (MVP).
 
Je blijft dicht bij de klant en vraagt deze op verschillende punten tijdens het proces om feedback. Wat werkt wel en wat moet beter? Of is het misschien helemaal geen goed idee? Daarna ga je bijsturen of kun je besluiten de ontwikkeling en daarmee de investering compleet stop te zetten. Er worden fouten gemaakt, maar om verder te komen móét je fouten maken. Daarna begin je gewoon weer met een nieuw idee of pas je het idee aan. Falen bestaat niet.
Valentijn de Jong blogt over innovatie en de verandering. Valentijn was 17 jaar actief in de internationale corporate wereld in executive rollen. Hij werkte voor bedrijven als Mercedes, General Electric en De Lage Landen (Rabobank Groep). Sinds 2015 is Valentijn uit het corporate leven gestapt en geeft hij leiding aan Acato, een internet bedrijf in Den Haag dat Online Experiences voor haar klanten maakt.
 
Wilt u disrupties zelf veroorzaken of ondergaan? Maak van ?nance de innovatiemotor van de organisatie. Volg de masterclass, denk als een startup en word een innovatie enabler in een hypercompetitieve wereld. Meer informatie

Gerelateerde artikelen