Bram Paape (Financieel-directeur Den Hartogh Logistics): “Alles draait om vertrouwen, volkomen vertrouwen”
In familiebezit sinds 1920. Den Hartogh Logistics – drie jaar geleden geëerd met het predicaat ‘Koninklijk’ – geldt als prominente speler in het wereldwijde bulktransport voor de chemische-, gas-, polymeer- en droge voedingsmiddelenindustrie. “In onze branche hebben we te maken met belangrijke uitdagingen”, zegt Group Financial Director Bram Paape. “Slimmer inrichten van goederenstromen, zorgen voor zo weinig mogelijk ‘lege kilometers’, elektrificatie van voertuigen en machines – en dus duurzaamheid in de logistiek versnellen – en omgaan met disrupties in de mondiale supply chain…”
Never a dull moment bij Den Hartogh Logistics. Een slordige 2000 medewerkers wereldwijd, met – op Australië en Afrika na – overal mondiale vestigingen, inmiddels op 50 locaties in 27 landen. Al negentien jaar maakt Paape deel uit van die grote Den Hartogh-familie, met de hoofdvestiging in Rotterdam. “Ja, ik hoor zo langzamerhand bij het meubilair”, lacht de financieel directeur. “En geloof het of niet, elke dag weer is het feest! We zijn niet voor niets al twee keer uitgeroepen tot Beste Werkgever in Transport & Logistiek.”
‘Niet dat hijgerige van verplichte kwartaalcijfers’
Bonus van opereren binnen dat familiebedrijf? Bram Paape hoeft niet lang na te denken: “We kennen geen business cases voor de dag van morgen, er is niet dat hijgerige van verplichte kwartaalcijfers, niet de druk van aandeelhouders die willen cashen. Onze focus op de lange termijn – ja, óók als het even minder of zelfs slecht gaat – dát is het voordeel van een familiebedrijf. Ik noem onze ‘vijfjarenplannen’. Die voeren we door. Continuïteit voor alles, altijd. Dus ook na een kwartaal met achterblijvende resultaten.”
Paape noemt de belangrijkste purpose van Den Hartogh: caring. “Zorg voor eigen mensen, zorg voor de wereld”, zegt hij. “Elk jaar leggen we 150.000 euro opzij in het potje Den Hartogh Community Care, te besteden door collega’s in lokale projecten. Wij krijgen een boost van saamhorigheid, zo zamelden we geld en goederen in voor Oekraïne, dat we vervolgens met onze eigen trucks naar onze vestiging in Zuid-Polen hebben gebracht. Met de aardbevingen in Turkije was ons care vizier vol gericht op de slachtoffers daar.”
‘Vrijheid en vertrouwen zijn dé vertrekpunten’
De financieel-directeur is er trots op dat zijn collega’s en hij in staat zijn om gezamenlijk de bedrijfscultuur van Den Hartogh in stand te houden, grote overnames en al die vestigingen in het buitenland ten spijt. “We scoren heel hoog op de tevredenheidskalender”, aldus Bram Paape. “Vrijheid en vertrouwen zijn bij Den Hartogh dé vertrekpunten.”
Financieel gaat het de logistieke reus voor de wind. Zo steeg de omzet sinds 2004 van 100 miljoen euro naar 750 miljoen euro vorig jaar. De omzet, het materieel en het aantal medewerkers van Den Hartogh verdubbelde in 2015 door de overname van InterBulk. Over dat materieel gesproken; wat te denken van 24.000 containers voor tank container transport, 6100 droge bulk-containers, 350 tanktrailers, 670 Volvo en MAN trucks…?
Finance-teams zijn er in al die 27 landen, het zwaartepunt ligt bij de holding in Rotterdam, waar Paape met 25 professionals werkt. “Heel divers, dat team. Representatief voor Nederland en zeker ook voor Rotterdam, stad met vele culturen.”
Over samenwerking in het familiebedrijf, bijvoorbeeld met Pieter den Hartogh, telg van de derde generatie en als Group Managing Director aan het algemene roer: “Alles draait om vertrouwen, volkomen vertrouwen. Daarnaast kunnen we inhoud-technisch stevig discussiëren, want natuurlijk verschillen we soms van mening. Pieter gaat over de kansen. Ik vind die, als financieel-directeur, vanzelfsprekend óók heel belangrijk. Maar daarnaast wegen voor mij de risico’s mee.”
‘Teams? Leuk. Live in de ogen kijken? Beter!’
Mijlpaal en streven in het volgende ‘vijfjarenplan’ van Den Hartogh Logistics: omzetgroei naar 1 miljard euro. Bram Paape, 63 jaar, wil dat doel als financieel topman van het bedrijf zeker nog meemaken.
“Wij groeien door overnames, maar ook door autonome groei”, licht hij toe. “Onze organisatie kan bogen op langdurige klantrelaties, daarnaast doen we voortdurend acquisities. Recent nog in Zweden, Thailand, Zuid-Korea en Maleisië. Als een overnamekandidaat in beeld komt, reis ik af naar die locaties. Want er gaat niets boven het in de ogen kijken van zo’n mogelijke partner. Teams? Leuk. Live? Beter.”
Waarom juist híj die felbegeerde Huub van Rozendaal Award 2023 zou moeten winnen? Het antwoord is nuchter, op z’n Rotterdams, ‘niet lullen maar poetsen’: “Het succes van Den Hartogh is zeker niet mijn eigen verdienste, dat doen we met al die 2000 medewerkers samen. Elkaar helpen, zodat de klant blij is. Tijd en energie steken in het beter maken van de wereld. Het geeft voldoening, een trots gevoel ook, dat ik daar een steentje aan heb mogen bijdragen!”