BinckBank op de bon voor slechte klantzorg

De aandelenbroker checkte financiële kennis van klanten onvoldoende.

Aandelenbroker BinckBank heeft een boete van 530.000 euro gekregen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het platform, dat inmiddels onderdeel is van het Deense Saxo Bank en ook die naam gebruikt, deed jarenlang niet genoeg om te bepalen of klanten wel genoeg kennis hadden om in geavanceerde financiële producten te handelen.

Bedrijven die klanten laten handelen in aandelen en financiële producten moeten beleid hebben om die producten aan de juiste doelgroepen aan te bieden. Zo kan worden voorkomen dat mensen met minder kennis handelen in risicovolle producten die ze niet goed begrijpen en daardoor mogelijk veel geld verliezen. Dat beleid was bij BinckBank “onvoldoende uitgewerkt”, stelt de AFM. BinckBank kon daardoor “niet garanderen dat zij alleen beleggingsproducten aanbood die in het belang van haar klanten waren”.

Midden vorig jaar kreeg BinckBank al een last onder dwangsom opgelegd van nog eens 500.000 euro. Sindsdien heeft de broker zijn beleid aangepast waardoor het wel aan de Europese regels voldoet en die last niet hoeft te worden betaald.

Voor de overtreding tussen december 2019 en december 2021 krijgt BinckBank dus nog wel een boete. De AFM stelt dat de bank aanpassing van het beleid ten onrecht uitstelde tot het platform werd samengevoegd met dat van Saxo Bank.

(ANP)

Gerelateerde artikelen