Belastingdienst geeft 5 tips voor btw-aangifte
Zaterdag 31 juli moeten ondernemers weer hun btw-aangifte over het tweede kwartaal hebben ingediend. Dat geldt voor álle ondernemers. Of je nu net een onderneming bent gestart, het afgelopen kwartaal geen omzet draaide of uitstel van belastingbetaling hebt. Doe altijd btw-aangifte, schrijft de Belastingdienst.
Volgens de Kamer van Koophandel startten bijna 130.000 ondernemers een bedrijf in het eerste half jaar van 2021. Dit is 14 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. In de zakelijke dienstverlening waren er bijna 32.000 starters. Voor al deze nieuwe ondernemers én de bestaande ondernemers geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.
Vijf tips voor de btw-aangifte
1. Zorg voor een goede administratie en houd deze wekelijks bij
Een goede administratie geeft je als ondernemer op elk moment inzicht in je financiële situatie. Dat is prettig, want hierdoor kun je je bedrijfsvoering op tijd bijsturen. Maar een goede administratie bespaart je ook tijd bij je btw-aangifte. Check hoofdstuk 4 van het handboek ondernemen om te zien waar je administratie aan moet voldoen, zodat je kunt ontdekken welke administratie bij jouw onderneming past.
2. Kies hoe jij je aangifte wilt doen
Is je administratie relatief eenvoudig? Dan kun je je btw-aangifte kosteloos zelf regelen via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Als zzp’er log je eenvoudig in met je DigiD. Is je bedrijf een rechtspersoon, bijvoorbeeld een bv? Dan log je in met eHerkenning. Wil je als zzp’er veel tijd (en fouten) besparen? Maak dan gebruik van professionele administratiesoftware. Als je kiest voor een online boekhoudpakket waarmee je je btw-aangifte direct uit je pakket kunt indienen bij de Belastingdienst voorkom je dat je gegevens verkeerd overtypt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je btw-aangifte uit te besteden aan een fiscaal dienstverlener.
Eerste aangifte op papier
Als je net gestart bent met ondernemen, kan het zijn dat er nog geen digitale aangifte voor je klaarstaat in Mijn Belastingdienst Zakelijk. In dat geval ontvang je je eerste btw-aangifte op papier.
3. Zorg dat je betaling op tijd binnen is óf vraag uitstel van betaling aan
De btw-aangifte én betaling moeten uiterlijk zaterdag 31 juli binnen zijn bij de Belastingdienst. Plan de betaling in via online bankieren. Dan weet je zeker dat de betaling op tijd binnen is. Heb je vanwege corona uitstel van betaling gekregen voor je belastingen? Dan hoeft alleen je aangifte op 31 juli binnen te zijn. De betaling kun je later doen. Geen uitstel van betaling (meer) en kun je niet op tijd aan je betalingsverplichtingen voldoen? Check hier wat in jouw situatie de mogelijkheden zijn.
Betaling bij papieren aangifte
Wacht bij de papieren aangifte met betalen totdat je een naheffingsaanslag hebt gekregen.
4. Vul je btw-aangifte altijd in
Als je ondernemer bent, staat er elk kwartaal een btw-aangifte voor je klaar. Vul de aangifte altijd in. Doe dat ook als je niets aan te geven hebt, bijvoorbeeld omdat je het afgelopen kwartaal geen omzet draaide. Je geeft dan eenvoudig via de aangifte aan dat je niets hebt aan te geven. Doe je geen of te laat aangifte, dan kun je een boete krijgen en maakt de Belastingdienst zelf een schatting van de te betalen btw.
5. Noteer de deadlines voor alle btw-aangiften in je agenda
De meeste ondernemers doen elk kwartaal btw-aangifte. Na elk kwartaal heb je een maand de tijd om de btw-aangifte en -betaling te doen. Die deadlines zijn elk jaar hetzelfde. Noteer ze nu alvast in je agenda: 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april.