Bedrijven zetten mes in vitale functies
Hay Group peilde hoe financiële managers van Nederlandse bedrijven omgaan met de recessie. Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat meer dan de helft van de kostenbesparingen ten koste gaat van het waarde creëren in de organisatie. ‘Het is noodzakelijk snel te reageren om te overleven, maar wel zodanig dat je doorkan met vitale functies’, aldus Koning.
Uit het onderzoek blijkt dat de omvang van de recessie door velen is onderschat. Ook het einde van de neergaande lijn is nog niet in zicht. Nederlandse bedrijven verwachten komend jaar een omzetdaling van 5 tot 30%. Men ziet economisch herstel pas eind 2010 of daarna intreden.
Nederlandse bedrijven snijden snel en diep in de kosten. De grootste ingrepen vinden plaats in ondersteunende functies zoals finance, HRM, marketing en IT. Daarnaast zijn aanpassingen in productie en onderhoud aan de orde. Kostenreducties in deze laatste categorie houden direct verband met (acute) vraaguitval. De sales-functies en ‘onderzoek en ontwikkeling’ worden relatief het minste geraakt.
Zo’n 30% van de Nederlandse bedrijven reduceert niet alleen kosten, maar doet ook investeringen. Hun doel is marktaandeel te vergroten (34%) of sterker uit de recessie komen dan de concurrentie (52%). Bedrijven die actief streven naar het vergroten van marktaandeel, doen dit met name door overname van concurrenten (80%).
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager