Bedrijven nemen grote risico’s met gebrekkig zakenreisprotocol

Werkgevers nemen onvoldoende verantwoordelijkheid voor het welzijn en de veiligheid van hun reizende werknemers. Reisprotocollen ontbreken en de zakenreiziger wordt gebrekkig geïnformeerd op pad gestuurd.

Dit stelt Eric van Denderen, Manager Corporate Accounts bij VCK Travel. Door toenemende politieke onrust in de wereld en extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering ontstaan steeds meer onveilige situaties voor de zakenreiziger. Veel bedrijven kijken alleen naar negatieve reisadviezen, maar vergeten de zakenreiziger volledig te informeren over de reisbestemming.

Volgens Van Denderen realiseren werkgevers zich niet wat de gevolgen zijn als een werknemer op zakenreis te maken krijgt met een ongeval of ziekte of in het ergste geval overlijdt. Daarnaast worden geen afspraken gemaakt over het contact tussen de werkgever en de reizende werknemer. Het komt regelmatig voor dat de organisatie niet op de hoogte is dat een collega zich in een risicovol gebied begeeft.

‘Werkgevers zijn verplicht om de werknemer die op zakenreis gaat volledig te informeren over de reisbestemming. Niet alleen over de veiligheidssituatie in het gebied, maar ook over gebruiken, contactmomenten, hulpadressen of contactpersonen’, aldus Van Denderen. Deze zaken moeten worden opgenomen in een reisprotocol.

Uit een inventarisatie van VCK Travel blijkt echter dat slechts 10% van de grote bedrijven over een dergelijk reisprotocol beschikt. Als een werkgever hierbij in gebreke blijft, kan hij verantwoordelijk worden gesteld voor de geleden schade.

Van Denderen: ‘Informeer over de bestemming, maak afspraken over contactmomenten en ondersteuning in geval van nood en splits de risico’s bij een groepsreis. Ten slotte is het belangrijk dat de reiziger op de hoogte is van het protocol en dat het wordt nageleefd’, aldus Van Denderen.

 

Gerelateerde artikelen