Bedrijven kopen steeds meer reclame op TikTok

Lage kosten en groot bereik onder jongeren geven de doorslag.

Nederlandse bedrijven geven steeds meer uit aan reclame op TikTok, ondanks het dreigende politieke klimaat rond het socialmediaplatform. Dat schrijft BNR na een rondgang langs reclamebureaus. Hoewel er enige huiver bij grote bedrijven wordt gesignaleerd, groeien de TikTok-budgetten bij elk reclamebureau waar BNR mee sprak nog steeds. De lage kosten en het ongeëvenaarde bereik onder jongeren worden het vaakst genoemd als reden om te adverteren op het medium.

Het animo onder Nederlandse adverteerders staat haaks op de sfeer in de politiek. Binnen de Rijksoverheid geldt sinds vorig jaar een advies om het medium niet te gebruiken voor communicatie met het publiek. Vorige week kondigde de staatssecretaris van Digitale Zaken, Alexandra van Huffelen, een verbod af op de app op werktelefoons van ambtenaren. In de Verenigde Staten is door president Joe Biden en zijn voorganger Donald Trump al openlijk gedreigd met een totaalverbod op de app.

Op de groei van het aantal gebruikers heeft dit in Nederland geen enkel effect gehad. Sterker nog, er zijn aanwijzingen dat de ophef het bereik van TikTok heeft vergroot, zegt Jeroen Nikkel, consultant mediaonderzoek van GfK. Volgens de cijfers van het onderzoeksbureau groeit TikTok sinds 2021 met bijna een half miljoen regelmatige gebruikers per jaar en oversteeg dat aantal recent zelfs de twee miljoen. Het bezoek aan TikTok.com is het laatste jaar bijna verdubbeld. De website bereikte eind 2022 ruim vier miljoen mensen.

Lees ook: Cyberexpert: TikTok-verbod Rijksoverheid moet wake up call zijn voor CFO

Gerelateerde artikelen