‘Banken moeten meer communiceren over veranderingen’
Banken leven de oude Code Banken, een vorm van zelfregulering, bijna volledig na, zo blijkt uit het onderzoek van de commissie. In 2016 kan pas gecontroleerd worden of de nieuwe Code die per 2015 is ingegaan ook goed wordt nageleefd.
Jaarverslag
De Commissie vindt transparantie over de naleving van de Code een belangrijke toetssteen voor het bewustzijn van de bank ten aanzien van haar rol in de samenleving. “Instellingen moeten niet alleen zeggen dat ze het belangrijk vinden om aan de samenleving uit te leggen op welke wijze er wordt gewerkt aan verbetering van hun bedrijfsvoering, ze moeten die uitleg ook daadwerkelijk geven.” De Commissie vindt dat zowel het jaarverslag als de website informatie dienen te bevatten over de naleving van de Code. Daar hoort volgens de Commissie bij dat in het jaarverslag naar de website wordt verwezen. Het aantal banken dat dit doet, neemt echter de laatste paar jaar af. Tien kleinere banken hebben over 2014 geen jaarverslag gepubliceerd.
Cultuur en gedrag
De Monitoring Commissie wil het komende jaar het accent leggen op monitoring van het sturen op cultuur en gedrag. “Enkel wanneer er binnen de sector een cultuur van dienstbaar en integer gedrag bestaat, kan de sector een duurzame rol in de samenleving innemen,” stelt de Commissie. De informatie die banken hierover verstrekken, is meestal summier en wordt op verschillende plaatsen in het jaarverslag gepresenteerd. Een van de aanbevelingen van de Commissie is dan ook dat banken in een separaat hoofdstuk in hun jaarverslag rapporteren over de acties om cultuur en gedrag te verbeteren en wat daarvan het resultaat is.
Nieuwe Code
Het eerste rapport van de nieuwe monitoring commissie heeft betrekking op het laatste jaar van de Code Banken 2010. Met ingang van dit jaar is een nieuwe Code van kracht waarover de Commissie volgend jaar rapporteert. Daarin ligt meer nadruk op integriteit, moraliteit en leiderschap. De Commissie zal bijzondere aandacht besteden aan hoe invulling wordt gegeven aan dat leiderschap, niet alleen bij de aansturing van de bank maar ook bij de communicatie en de positionering van de bank naar buiten toe. Daarbij spelen vragen zoals: waaruit blijkt dat zakelijk en maatschappelijk in elkaars verlengde liggen, wat is de mening vanuit de samenleving over de maatschappelijke rol die banken spelen en hoeveel aandacht wordt er binnen de bank aan deze discussie gegeven.
Film
Ter gelegenheid van haar eerste rapportage heeft de monitoring Commissie een korte film laten maken over het proces dat banken doormaken om het vertrouwen te herstellen bij hun klanten en in de samenleving. In dit kader wordt gesproken van “een project dat ooit begonnen is maar nooit zal eindigen.” De film is te zien op: https://vimeo.com/147604404.