André Remmelzwaan (Solmate Group): “Cloudbased software zet de markt op zijn kop”
Tussen een bespreking in het Botlekgebied en een vlucht vanaf Schiphol heeft ondernemer André Remmelzwaan een gaatje gevonden om in het Amsterdamse zakencafé Dauphine met FM te spreken over de uitdagingen die hij bij Finance-afdelingen van bedrijven tegenkomt, en trends in financiële software.
Remmelzwaan is mede-oprichter van de Solmate Group, aanbieder van een totaalpakket voor bedrijven met software op het gebied van financieel management, planning & control en business analytics (Adaptive Insights, NetSuite, Coda Financials, COUPA, Reconart, SAP BusinessAnalytics en sinds kort ook Qlik Sense). De Cloudbased producten zijn inmiddels ondergebracht in de 100% dochter Cloudmate.
Remmelzwaan, bijna 65 en telg uit een ondernemersgezin, kan met smaak vertellen over hoe automatisering in vroeger tijden in zijn werk ging. Inderdaad, in de tijd dat het internet nog moest worden uitgevonden. Bijvoorbeeld over zijn periode bij KLM: “Ik werkte daar in 1969 toen er software ontwikkeld moest worden om vrachttarieven te berekenen, op van die hele grote mainframes. Die berekeningen werden op dat moment nog allemaal met de hand op papier gemaakt.” Remmelzwaan was een van de eerste programmeurs van Nederland, maar zou zijn leven niet als achter-een-scherm-code-producerende-techneut slijten. Bloed kruipt waar het niet gaan kan bij een ondernemer.
Marktontwikkelingen financiële software in Nederland
Via allerhande omzwervingen – Remmelzwaan was onder meer controller en werkte voor diverse softwarehuizen – , startte hij begin jaren ’90 een bedrijf dat slim inspeelde op de groeimarkt van de business intelligence software. “In de jaren ’90 kwam in Engeland Business Objects op. Ik heb daar toen een schil voor gemaakt voor een financieel pakket dat wij voorheen verkochten en ben dat in Nederland gaan verkopen.”
In eerste instantie tot grote verbazing van de softwareproducent, want het programma was in Nederland niet in de markt gezet. Hoe konden er dan zoveel licenties worden verkocht bij de oosterburen? Die zoektocht bracht ze bij Remmelzwaan. “Toen is Business Objects met ons gaan samenwerken en uiteindelijk heb ik het bedrijf in 1999 verkocht.” Hij bleef nog twee jaar aan als directeur Services, maar dat was een stuk korter dan eigenlijk de bedoeling. “Ik moest dat vier jaar doen, maar na twee jaar was ik het zat”, bekent Remmelzwaan.
Werken onder een baas was niet (meer) aan hem besteed en hij wilde weer ondernemen. Waar hij in de jaren ’90 goed zag dat Business Objects een grote speler zou worden, flikte hij dat kunstje opnieuw door een goed oog te hebben voor wat er speelt in de markt van finance software. “We waren aan het kijken naar Planning & Control-software, Hyperion kwam op en nog een aantal van die producten. Toen dacht ik: dat is een interessante markt.”
Deze constatering zette Remmelzwaan aan om in 2003 een bedrijf te starten dat planning en control-software ging verkopen en hielp bij de implementatie. Hij groeide naar een man of acht personeel, tot hij in 2007 Gerard Greidanus tegenkwam. Greidanus was eigenaar van een consultancybedrijf, gespecialiseerd in Coda, dat in 2008 zou worden overgenomen door Unit4. “Toen heb ik gezegd ‘laten we samen gaan, dan staan we sterker’.” En zo geschiedde. In 2008 fuseerden de twee bedrijven, al moest er nog wel een naam worden gevonden.
“De accountant zei tegen ons dat we een klik hebben, echte soulmates zijn.” Zo ontstond Solmate Group, waarin ‘sol’ staat voor solutions. Dat de samenvoeging van de twee bedrijven versterkend werkt bleek wederom een uitstekende inschatting van Remmelzwaan. Inmiddels is de omvang van het bedrijf het dubbele van de twee losse eenheden en werkt er zo’n 40 man voor Solmate.
Opkomst van de cloud
Als onafhankelijke business partner helpt Solmate Group organisaties een finance transformation te maken via het optimaliseren van financiële processen. Men biedt een totaalpakket voor bedrijven met software op het gebied van financieel management, planning & control en business analytics (Adaptive Insights, NetSuite, Coda Financials, COUPA, Reconart, SAP BusinessAnalytics en sinds kort ook Qlik Sense). Solmate Group helpt bij de opstartfase, en kent de wegen die bewandeld moeten worden om verschillende software ook met elkaar te laten communiceren. Met Adaptive Insights begeeft Remmelzwaan zich inmiddels ook op de cloudbased-markt. Hier ziet hij groot potentieel voor de toekomst. Ook dit keer bleek hij, mede geholpen door een uitgebreid netwerk dat hij in decennia heeft opgebouwd, een goed oog te hebben voor wat upcoming is. “Toen ik Adaptive Insights bezocht waren ze een van de eersten die hun planning en control systeem in de cloud zijn gaan doen.” Inmiddels is het in Palo Alto gevestigde bedrijf een van de snelste groeiers in de markt met meer dan 3000 klanten in 85 landen.
Enthousiast vertelt Remmelzwaan over het verschil tussen reguliere software en cloudbased-oplossingen. Wat een minore evolutionaire ontwikkeling lijkt heeft namelijk een grote impact op de bedrijfstak van financial softwareproducenten. Het grote verschil met software en cloudoplossingen is dat afnemers in een totaal andere relatie tot de ontwikkelaars komen te staan.
Remmelzwaan: “Ze kopen een licentie, maar geen fysiek product. Het wordt nergens lokaal geïnstalleerd en er hoeven dus ook geen updates te worden doorgevoerd op lokale computers.” Waar een softwarepakket een lange-termijn aanschaf is vanwege de hoge startkosten, kunnen klanten met een cloud-oplossing veel makkelijker switchen omdat ze alleen abonnementskosten hebben. Bovendien is er geen lokaal onderhoud meer mogelijk, maar worden aanpassingen aan de software alleen door de ontwikkelaars zelf doorgevoerd. Mist de cloudbased-applicatie functionaliteit, dan moeten de ontwikkelaars het snel mogelijk maken – anders zal de klant overstappen naar een andere aanbieder.
De klant staat dus veel meer centraal, ziet Remmelzwaan. “Suggesties voor verbeteringen kun je direct doorgeven en op basis van de feedback van klanten wordt bepaald welke nieuwe functionaliteiten de eerste prioriteit krijgen.” Daarmee verschuiven sommige verantwoordelijkheden ook naar de klant: “Klanten moeten in het begin het systeem goed inrichten. Vrijwel alles is mogelijk, maar je moet het wel in het begin de goede keuzes maken en je als bedrijf de software eigen maken.” Via trainingen en webinars zorgt Solmate Group ervoor dat klanten na aanschaf op de hoogte blijven van de laatste mogelijkheden die de software biedt.
Remmelzwaan schat dat er in de markt nu nog 70 procent software en 30 procent cloudbased oplossingen worden verkocht, maar hij verwacht dat de verhoudingen op de markt binnen een paar jaar precies andersom zal liggen. Aangezien Remmelzwaan heeft aangetoond een uitstekend oog te hebben voor hoe de markt zich ontwikkeld zal dat grote gevolgen hebben voor de softwareproducenten die de overstap naar de cloud niet kunnen maken, tenzij ze een compleet nieuw product ontwikkelen.
“Op IT-gebied zie je bedrijven heel snel groot worden, maar ze kunnen ook heel snel weer ingehaald worden”, aldus Remmelzwaan. Ook programmeurs die bij klanten software die lokaal is geïnstalleerd customizen en IT-consultants die jarenlang bij bedrijven gestationeerd zijn zullen (grotendeels) overbodig worden, verwacht Remmelzwaan.
Die veranderingen is hij overigens van plan zelf mee te maken. Ondanks dat de pensioengerechtigde leeftijd in aantocht is en zijn zoon wordt klaargestoomd om de taken op termijn over te nemen, heeft Remmelzwaan simpelweg nog te veel plezier in zijn werk om te stoppen.