Verzekeraar ziet nieuwe risico’s en kosten maritieme logistiek

Optimisme exporteurs verbleekt door oorlog, corona en inflatie
Handel

Allianz meldt dat slechts 26 grote schepen wereldwijd verloren gingen in 2023, een derde minder dan het jaar ervoor en het laagste aantal ooit. Ondanks deze daling blijft de scheepvaartsector kwetsbaar door geopolitieke conflicten, klimaatverandering en de trend van grotere schepen. Dat meldt het ANP.

  • 26 grote schepen verloren gegaan in 2023, historisch laag
  • Kosten maritiem transport stijgen 3%
  • Somalische piraten keren terug sinds 2017.

De conflicten in Gaza en Oekraïne hervormen de scheepvaart. Kapitein Rahul Khanna van Allianz Commercial benadrukt de invloed op bemanning, bevoorradingsketens en milieu. Meer dan honderd schepen in de Rode Zee zijn getroffen door Houthi-militanten als reactie op de spanningen in Gaza. Deze regio blijft onrustig, met langdurige verstoringen in het vooruitzicht.

Toename risico’s

Een zorgwekkende trend is de terugkeer van Somalische piraten, die hun eerste succesvolle kaping sinds 2017 registreerden. Dit incident benadrukt de blijvende dreiging van piraterij in kritieke maritieme corridors, wat de veiligheid van bemanning en vracht in gevaar brengt.

Klimaatverandering bedreiging scheepvaart

Ook extreem weer draagt volgens Allianz bij aan scheepsverliezen. In 2023 speelden extreme weersomstandigheden een rol bij minstens acht scheepsverliezen. De trend naar grotere schepen verhoogt de kwetsbaarheid voor dergelijke weersomstandigheden, wat een extra uitdaging vormt voor de sector. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]

De waardeketen is zo sterk als de zwakste schakel. Hoe reageert jouw bedrijf op onzekerheid? Ontdek het in de rondetafelsessie ‘Hoe sterk is jouw waardeketen?’ tijdens CFO Day 2024 op 30 mei. Verken strategieën om risico’s te beheersen en je voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen. Meld je nu aan voor CFO Day en bezoek de sessie.

Verliezen in Middellandse Zee

De regio Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filipijnen was het meest getroffen door scheepsverliezen in 2023 en het afgelopen decennium. De oostelijke Middellandse Zee en de Zwarte Zee volgden. Vrachtschepen maakten meer dan 60 procent uit van de verloren gegane schepen, met stranden als voornaamste oorzaak van de verliezen.

Impact op risicobeheer

De daling in scheepsverliezen heeft gevolgen voor verzekeringspremies; de toegenomen risico’s door grotere schepen en onvoorspelbare geopolitieke gebeurtenissen kunnen premies verhogen. Financiële managers moeten strategisch omgaan met risicobeheer en verzekeringen.

Hoge kosten van internationaal maritiem transport

De kosten van internationaal maritiem transport blijven een kritische factor. Volgens een recente analyse van Drewry Shipping Consultants zijn de kosten voor het verschepen van containers in de afgelopen twee dagen met 3 procent gestegen door stijgende brandstofprijzen en geopolitieke spanningen . Deze stijging beïnvloedt de winstmarges van bedrijven wereldwijd.

Duurzaamheid en regelgeving in de scheepvaart

De scheepvaartsector staat ook voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Nieuwe internationale regelgeving vereist schepen om hun uitstoot te verminderen. Deze veranderingen vereisen investeringen in groene technologieën en kunnen de kosten op korte termijn verhogen. Strategische investeringen in risicobeheer, verzekeringen en duurzame technologieën worden gezien als ‘essentieel’ voor de toekomst van de sector.

 

Gerelateerde artikelen