ACM waarschuwt tegen werving energieleveranciers

Tientallen meldingen over foutieve, misleidende of agressieve wervingen.

Energieleveranciers houden er in toenemende mate agressieve en misleidende wervingsmethodes op na. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De ACM ontvangt wekelijks tientallen meldingen over foutieve, misleidende of agressieve wervingen. Zo wordt mensen wijsgemaakt dat hun huidige leverancier op de rand van faillissement staat en dat zij snel over moeten stappen, terwijl dat helemaal niet zo is.

Door de flinke stijging van de energieprijzen waren energiebedrijven een tijdje terughoudend met het werven van nieuwe klanten. Maar de ACM merkt dat er de laatste tijd weer meer verschillende soorten contracten worden aangeboden op de energiemarkt. Daarbij is sprake van flinke prijsverschillen. Nu de energiemarkt weer op gang komt, komen er bij de consumentenwaakhond “helaas” ook weer meer meldingen over misleidende wervingspraktijken binnen.

“Het is mooi om te zien dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Maar helaas zien we dat het aantal meldingen over misleidende werving ook weer stijgt”, citeert Business Insider Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Gerelateerde artikelen