5 lessen in innovatie van Deloitte

Corporate innovatie slaagt alleen als het bestuur gelooft in de noodzaak ervan en tijd en geld vrijmaakt, als er concrete no/go-momenten worden geformuleer

Alexandre Janssen, head of innovation Deloitte EMEA: “In 2007 heeft Deloitte een aparte innovatie bv opgericht om zich zonder corporate barrières volledig te richten op het lanceren van nieuwe, disruptieve oplossingen. Na tien jaar was het tijd om de balans op te maken: wat hebben wij geleerd, wat werkt wel en vooral wat werkt niet? Conclusie: ieder bedrijf heeft een immuunsysteem dat hoe dan ook op een dag gaat werken om de innovaties met antilichamen te bestoken.”
 
De vijf belangrijkste inzichten:
 
1. Zorg voor echte commitment van de top
Inzetten op innovatie is een strategische beslissing, helemaal bij innovatie waar het creëren of aanboren van nieuwe markten centraal staat. Voor het slagen van dergelijke innovatie is een absolute voorwaarde dat de Raad van Bestuur (en in het bijzonder de CEO) gelooft in de noodzaak ervan en tijd, geld en resources vrijmaakt. Dit niet alleen in woorden maar ook in daden; is de Raad van Bestuur nog steeds enthousiast als nieuwe producten gaan kannibaliseren op de bestaande business? Als innovatieafdeling loont het daarom om te investeren in bewustwordingsprogramma’s.
 
2. Zorg voor draagvlak in de organisatie
Als innovatieafdeling loop je per definitie voorop, wat betekent dat je het contact met de organisatie kunt verliezen. Investeer daarom in communicatie: wat doen we, waarom is het belangrijk, wat betekent het concreet en wat levert het voor de bestaande afdelingen op? Hoe meer je aan radicale innovatie doet, dus innovatie die de toekomst van een organisatie een andere wending geeft, des te meer weerstand je kunt verwachten. Een aantal innovatieprojecten lanceren die minder ingrijpend zijn, helpen draagvlak te creëren voor innovaties die meer impact hebben op de toekomst.
 
3. Weer de corporate antilichamen
Innovatie roept veelal weerstand op omdat het nieuw is en niet altijd past in de bestaande structuren of processen. In eerste instantie worden nieuwe ideeën vaak enthousiast onthaald, maar wanneer er belangen op het spel staan of wanneer de ideeën impact gaan hebben op bestaande business, dan komt ‘het immuunsysteem van de organisatie’ tot leven. Deze zogenaamde corporate antibodies zijn onvermijdelijk en vergen extra aandacht. Het is belangrijk na te denken over de vraag hoe je innovatie gaat belonen en hoe je incentives wegneemt die innovatie tegenwerken.
 
4. Stel scherpe doelen, zonder innovatie de nek om te draaien als het lastig wordt
Wees binnen een innovatieafdeling streng voor elkaar. Het is gemakkelijk om heel enthousiast te zijn over je eigen project, waardoor eventuele tekortkomingen niet meer worden gezien. Het merendeel van de ideeën redt het niet, dus formuleer duidelijke no/go-momenten en stel scherpe doelen. Maak liever een plan waar je over een jaar wilt staan dan een strategie voor de komende vijf jaar. Test daarnaast aannames al in een vroeg stadium bij beoogde klanten en zoek aansluiting bij bestaande ecosystemen.
 
5. De kwaliteit van teams, niet de ideeën, is doorslaggevend
Het gaat bij innovatie niet zozeer om het genereren van nieuwe ideeën en de kwaliteit daarvan, maar om het vinden van de juiste, gepassioneerde mensen die het moeten doen. Juist de intrinsieke motivatie en de kwaliteit van de teams zijn doorslaggevend voor het slagen van innovatie. Een goed idee met een matig team heeft een lagere kans van slagen dan een matig idee met een goed team. Belangrijk is dat mensen voor 100 procent van hun tijd worden vrijgesteld van hun reguliere werk, anders blijft altijd de afweging wat voorgaat: innovatie of het huidige werk.

Gerelateerde artikelen