3 manieren om innovatie om zeep te helpen
Lees ook: Founder's Mentality: 9 elementen van een winnende mindset
U kunt deze innovatie moordenaars bestrijden met het cultiveren van een innovatiecultuur. Helaas zorgen veel acties van leiders ervoor dat innovatie juist uit teams verdwijnt. Hieronder de drie belangrijkste fouten die vernieuwing om zeep helpen in bedrijven.
1. Verliefd worden op de bestaande oplossing
Oplossingen die in het verleden succesvol waren bieden geen garantie voor toekomstig succes. Focussen op de oplossing in plaats van op het probleem van klanten kan daarom resulteren in tragische uitkomsten.
Neem als voorbeeld de Amerikaanse videotheekketen Blockbuster, ooit een florerend bedrijf in de entertainmentsector, maar het bedrijf kon veranderingen in technologie en consumentengedrag niet bijbenen. Ze waren namelijk te gericht op het optimaliseren van hun bestaande businessmodel door popcorn te verkopen en boetes uit te delen aan klanten die films te laat terug brachten. En dat bleek geen winnende formule te zijn in het internettijdperk.
Blockbuster
Het klanten ‘probleem’ was in dit geval willen ontsnappen naar andere werelden en vermaakt willen worden. Netflix, dat al in 1997 was opgericht, bleek in staat hun DVD-verhuur bedrijf om te bouwen tot succesvolle streaming business. Hun oplossing bestond uit het leveragen van internet, big data, nieuwe video compressie algoritmes en veranderingen in digitaal copyright management van films en series. Ook speelde ze in op de toenemende vraag naar verslavende series door deze zelf te gaan produceren en dan op basis van inzichten uit big data. De omzet van het bedrijf ging richting de 9 miljard dollar in 2016, een groei van zo’n 450 procent ten opzichte van 2010.
Wanneer het leiderschap gericht is op het oplossen van het probleem van hun klanten zullen ze hun teams aanmoedigen om nieuwe aanpakken te overwegen. Bijvoorbeeld door nieuwe technologieën te integreren zodra deze beschikbaar komen. Het draait allemaal om het creëren van klantgerichte intrapreneurs in de teams in uw onderneming.
2. Onrealistische verwachtingen
Bij innovaties denken veel leiders en professionals aan radicale veranderingen, maar dit hoeven het helemaal niet te zijn. Er zijn drie soorten innovatie: incrementele, voortbouwende en disruptieve. Incrementele lijkt op de Japanse Kaizen-aanpak van continue verbetering, oftewel continu op zoek zijn naar manieren om de bestaande oplossingen te verbeteren. Voortbouwende innovaties voegen iets toe aan de bestaande producten of diensten en hebben het potentieel de business op nieuwe manieren te laten groeien. Tot slot, disruptieve innovaties zijn volledig nieuw en kunnen markten en zelfs hele industrieën veranderen.
Innovatie is cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Idealiter werken zij aan alle drie van deze typen innovatie; dan is de kans op succes het grootste. Tesla bijvoorbeeld, blijft de software van het bestaande model S verbeteren (incrementeel), lanceerde in 2015 het model X (voortbouwend) en investeert in batterijen om thuis op te laden (disruptief). De kunst is het vinden van de juiste balans in de investeringen per categorie en de tijdlijn die de leiders per innovatie voor ogen hebben.
Tesla Model X
3. Dezelfde processen en KPI’s gebruiken voor alle initiatieven
Wanneer bedrijven groeien en succesvoller worden, ontstaat de natuurlijke neiging om de processen te optimaliseren voor de bestaande succesformule. Dit werkt prima voor het bestaande aanbod, maar voor nieuwe initiatieven zijn nieuwe metrieken nodig. Uber gebruik voor het zelfrijdende initiatief heel andere beoordelingscriteria dan voor de reeds volledig operationele taxidienst. Leiders vallen nog regelmatig in de valkuil nieuwe initiatieven door dezelfde processen te duwen als de bestaande business.
Uber's autonome auto
Ieder type innovatie moet anders behandeld worden om te kunnen slagen. Incrementele innovatie zit dicht op de core business en kan voor een groot deel dezelfde processen gebruiken. De voortbouwende en radicale/disruptieve innovaties hebben sterke leiders nodig als sponsor die helpt een passende manier te vinden om deze initiatieven te ontwikkelen, ondersteunen en beoordelen. Hier bestaat geen universele formule voor, want ieder bedrijf is anders.
Innovatie moet doorleefd worden in de dagelijkse operatie van ondernemingen, zowel in het aandragen van nieuwe ideeën, het continu doorvoeren van grote en kleine verbeteringen en waarde toevoegen voor klanten op korte en lange termijn.
Geinspireerd door Gabriel Mendosa, consultant voor InnovationPoint.
—
Succesvolle business case opstellen, presenteren en beoordelen in 1 dag
Wanneer en hoe stel je een business case op? Welke soorten en typen business cases bestaan er? Wat is de beste manier om deze te presenteren of te beoordelen? Tijdens de training Business case schrijven ontdekt u in één dag hoe u een business case maakt die direct toepasbaar is op uw vraagstuk. Meld u direct aan.