12 veelbelovende jonge talenten in financieel management
1. Gül?an Ergül
Geboortejaar: 1988
Organisatie: Robeco
Functie: Junior Operations Officer
Opleiding: Msc. Finance and Investements (RSM, Erasmus Universiteit)
Carrière: Ik ben vorig jaar augustus in dienst getreden bij Robeco bij de Operations afdeling. Dit is tevens mijn eerste ‘echte’ baan. Voorheen heb ik bijbanen gehad in de retailhandel en bij een NGO. Ik ben bewust bij de back office van een asset management organisatie begonnen, omdat ik vanuit hier mijn fundamentele kennis vanuit mijn studie van concreet naar abstract kon toepassen. Op korte termijn heb ik heel veel praktijkervaring kunnen aanleren en ik ben absoluut tevreden met mijn eerste baan. Op mid/lange termijn wil ik me specialiseren tot een Analist. Voor deze ben ik ook sinds kort bezig met het behalen van mij CFA level 1.
Hobby’s: Financiële tijdschriften lezen, maar in mijn ‘echte’ vrije tijd geniet ik van Engelse literatuur. Ik doe aan zwemmen, kunstschaatsen, meditatie en fitnesssporten. Reizen en koken zijn beiden een groot passie in mijn vrije tijd. Minimaal twee keer per week houd ik toezicht over mijn beleggingsfondsen en ik ga binnenkort actief beginnen met individueel beleggen in aandelen, obligaties en opties.
Levensmotto: ‘Veni, Vidi, Vici.’
Gekozen voor Finance omdat: Ik heb gekozen voor finance omdat ik geloof dat als ik in alle hoeken opportunities kan verkennen; 1 + 1 niet per se 2 hoeft te resulteren in de finance-wereld.
Heeft een hekel aan: Als je een starter bent met veel passie en ambities om 101% van je zelf te laten zien, maar toch niet wordt gewaardeerd.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: Beleggingstransacties uitvoeren, fondsen beheren, en reconciliëren van de bankafschriften.
Wordt effectiever door: Doorzetten, communiceren, hard werken en laten zien wie je bent en hoe sterk je in je schoenen staat.
Alternatieve carrière: Anthropologist
2. Stef Bosgoed
Geboortejaar: 1987
Organisatie: Vivare
Functie: Adviseur Operationeel Beleid
Opleiding: Economie (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
Carrière: Op 1 september 2011 begonnen bij Vivare. Vivare is een woningcorporatie die zich als Toegelaten Instelling begeeft op de vastgoedmarkt in de sociale huursector. Met 24.000 verhuureenheden en 330 medewerkers is Vivare een grote speler in corporatieland. Vivare verhuurt haar woningen in Arnhem en omgeving.
Hobby’s: Naast mijn werk breng ik mijn energie weg naar de sporthal, in het bos en in het park. Lekker handballen, mountainbiken en hardlopen. Sport is voor mij belangrijk, een hele fijne uitlaatklep naast een drukke baan. Ik kijk ook graag naar sport, met name m’n voetbalclubje ‘de Graafschap’ kan mij zien als een trouwe supporter. Als Adviseur Operationeel Beleid ben ik onderdeel van de afdeling Control en geef ik bedrijfseconomisch advies aan directies binnen Vivare. Mijn specialiteiten als adviseur zijn het vertalen van organisatie problemen in begrijpbare informatie zodat men in staat is om de juiste beslissing te nemen.
Levensmotto: ‘Wish it, Dream it, Do it!’
Gekozen voor Finance omdat: het uiteindelijk allemaal draait om het geld!
Heeft een hekel aan: Eeuwige discussies over budgetten.
Top prioriteiten in huidige functie: De advisering van vastgoed projecten zijn een belangrijk onderdeel van mijn takenpakket. De huidige situatie binnen het toezicht op woningcorporaties, met name het toezicht van de Raad van Commissarissen, geeft aanleiding tot het verbeteren van de verantwoordingsinformatie. Ik richt mij op de (financiële) verantwoording richting de RvC zodat men een representatief beeld krijgt van de financiële ontwikkeling van Vivare. Kortom: een veelzijdige job die mij veel uitdaging biedt en volop kansen om mij zelf verder te ontwikkelen als ‘fineut’ (financieel specialist in de volkshuisvesting).
__________________________________________________________________________________
Tijd voor een nieuwe uitdaging in Finance?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Plaats direct uw CV in de CV-databank en laat u vinden door werkgevers. Vind uw droombaan op Finance.nl
__________________________________________________________________________________
Wordt effectiever door: Na mijn studietijd dacht ik: ‘Eindelijk klaar met leren.’ Maar het tegendeel werd werkelijkheid. Het leren begon pas toen ik de arbeidsmarkt had betreden. Effectiever word ik daarom door elke dag te leren en open te staan voor tips van anderen. Als relatief jonge arbeidskracht heb ik zeker niet alle wijsheid in pacht. Daarom hecht ik veel waarde aan de kennis van een ander. Daar word ik effectiever van. Ik word tevens effectiever als ik de balans tussen routine en uitdaging kan vinden. Uitdaging houdt je scherp, routine zorgt voor effectiviteit. Die combinatie is essentieel.
Alternatieve carrière: …was ik het gedrag van mensen gaan studeren en trainer/coach geworden.
####
3. Paul Steiger
Geboortejaar: 1979
Organisatie: Verschillende opdrachtgevers
Functie: Werkzaam als zelfstandig interim (project) controller
Opleiding: Masteropleiding Controlling aan Nyenrode
Carrière: Ik ben ca. 6 jaar als (assistent) accountants werkzaam geweest bij BDO Accountants in Tilburg, daarna als interim controller bij diverse werkgevers (Vitae, Finext) waarna ik besloten heb om dit voortaan zelfstandig te doen per 1 januari 2011.
Hobby’s: Badminton, gamen en golfen.
Levensmotto: ‘Alles komt goed (ofwel de eeuwige optimist).’
Gekozen voor Finance omdat: Het is nooit een bewuste keuze geweest om controller te worden, ik ben goed met cijfers en analytisch vrij sterk en ik vind: je moet doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent…
Heeft een hekel aan: Het aspect van het vak waar ik zelf de grootste hekel aan heb is het constant moeten profileren wat je nu doet. Als ik het druk heb in februari: ‘belastingaangifte zeker…’, het verwarren van de control functie met ‘in control’ zijn, een controller aanmerken als ‘financiële administratie’. Meestal heb ik weinig moeite met uitleggen wat ik doe, waarschijnlijk omdat ik het zo vaak uitgebreid moet uitleggen en toelichten!
Top 3 prioriteiten in huidige functie:
1. Relaties onderhouden – voor betrouwbare en tijdige informatie.
2. Tijdige communicatie – om knelpunten tijdig te signaleren en op te lossen, om verwachtingen te managen.
3. Eigen integriteit – omdat de grenzen soms vaag zijn is het belangrijk om je eigen integriteit te bewaken
Wordt effectiever door: Ik word echt effectief in mijn vak als ik hoog over (de rode draad) kan combineren met diepgang. De rode draad moet de leidraad zijn om te volgen, maar een gedegen analyse en sturing hebben toch een stuk diepgang nodig. Verder kan ik zelf effectiever worden door nog meer te leren samenwerken, vooral in een rol als projectverantwoordelijke.
Alternatieve carrière: Caféhouder of winkelier. Bezig met mensen en hun wensen (of eisen) maar altijd een beetje op de achtergrond.
4. Eva de Mooij
Geboortejaar: 1980
Organisatie: ConQuaestor B.V.
Functie: Managing Consultant
Opleiding: Bedrijfskunde, Register Operational Auditor, Financial Risk Control en nog een drietal Amerikaanse titels. Ik hou van studeren.
Carrière: Op 22 jarige leeftijd gestart bij PwC in de Risk Management club met als klantenfocus de financiële sector. De liefde voor de financiële sector is altijd gebleven. Na een aantal jaren de overstap gemaakt naar verzekeringsmakelaar Aon, waarvoor ik de hele wereld over mocht. Nu alweer bijna 5 jaar bij ConQuaestor; een prachtig jong en ondernemend bedrijf. Inmiddels als MT lid van de Governance, Audit, Risk & Compliance community verantwoordelijk voor zowel projecten, medewerkers als sales. Momenteel mag ik een aantal grote en kleine verzekeraars helpen bij hun Solvency II uitdagingen.
Hobby’s: Mijn dochter
Levensmotto: ‘Luck is when preparation meets opportunity.’
Gekozen voor Finance omdat: geen dag hetzelfde is en het snijvlak van Finance en Risicomanagement mooie inhoudelijke uitdagingen biedt.
__________________________________________________________________________________
Volg de succesvolle opleiding Controller in een Week
Gaat u werken als controller of bent u controller maar u heeft nog geen specialistische opleiding tot controller gevolgd? Dan is de vijfdaagse opleiding Controller in een Week voor u onmisbaar. De animo is groot. Voor meer informatie en aanmelden klikt u hier.
__________________________________________________________________________________
Heeft een hekel aan: het silodenken dat je toch nog vaak terug ziet tussen onder andere Finance, Risk en Control. Hier moet beter worden samengewerkt, zodat zaken in onderlinge samenhang worden geregeld. Kies je voor compliance of performance?
Top 3 prioriteiten in huidige functie:
1. Het daadwerkelijk toevoegen van waarde bij mijn klanten. Ik hoop dit te bereiken vanuit mijn overtuiging dat Risico en Performance management één en hetzelfde zijn. Organisaties die dit goed onder de knie hebben creëren voorspelbare waardestromen.
2. Een bijdrage aan de ontwikkeling van de professionals in mijn team; zorg dragen dat zij mooie projecten bij mooie klanten mogen doen. En hun ondersteunen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden.
3. Iedere dag een leuke dag. Ik hoef niet door iedereen aardig te worden gevonden, maar wil wel een prettige collega zijn.
Wordt effectiever door: Tijd is helaas een eendimensionale factor. De komst van mijn dochter heeft me geholpen effectiever te worden; in minder tijd wil ik minstens evenveel bereiken. Daarom moet je altijd scherp blijven op wat je wilt bereiken en hoe het spel wordt gespeeld. En ook: choose your battles. Daarnaast ontkom je niet aan hard werken en bijblijven bij de ontwikkelingen in de markt en wet- en regelgeving. Zoek een leidinggevende die je inspireert. Maar bovenal: plezier in je werk. Dit straal je uit en motiveert de mensen om je heen.
Alternatieve carrière: Nieuwslezeres (maar dat is wishful thinking helaas)
####
5. Martijn Terpstra
Geboortejaar: 1976
Organisatie: IRC International Water and Sanitation Centre
Functie: Controller / Head of Resource Coordination Unit
Opleiding: HEAO Bedrijfseconomie
Carrière: Ik ben mijn carrière begonnen als Accounting Officer in 1999 bij Citco Corporate & Trust te Amsterdam. Na 3 jaar werkzaam geweest te zijn in Amsterdam ben ik uitgezonden naar Curaçao en vervolgens naar Luxemburg. In 2005 heb ik ontslag genomen voor een bezinningsjaar die me op reizen langs vele landen (o.a. India) bracht. In 2006 ben ik aan de slag gegaan als Financial Analyst bij Coca Cola Enterprises Nederland B.V. In 2008 heb ik besloten om mijn financiële expertise te willen combineren met mijn maatschappelijke betrokkenheid. Het IRC International Water and Sanitation Centre (Stichting ter bevordering van kennisoverdracht op het gebied van water, sanitatie en hygiëne in ontwikkelinglanden ter ondersteuning van de millenniumdoelen), gevestigd in Den Haag, bood mij deze kans. Na twee jaar werkzaam te zijn geweest als Financial Officer / Project Controller / Assistant Controller, ben ik nu reeds 2 jaar de Controller van het IRC, ofwel de financieel eindverantwoordelijke (omzet: € 10 miljoen). Daarnaast geef ik leiding van de Resource Coordination Unit: afdeling bestaande uit project-administratie, boekhouding en bedrijfsbureau (8 fte) en ben aanspreekpunt voor accountants en voor organisaties op het gebied van financiële samenwerking.
Hobby’s: Lezen, reizen, politiek en filosofie
Levensmotto: ‘Whatever you do, do it with passion!’
Gekozen voor Finance omdat: ik altijd al geïnteresseerd was in cijfers en dan ook vooral in het verhaal achter de cijfers. Tijdens mijn studie Bedrijfseconomie is mijn interesse in en passie voor cijfers alleen maar verder aangewakkerd, resulterend in een carrière van meer dan 10 jaar die me langs de vele verschillende vakgebieden binnen ‘finance’ heeft gevoerd.
__________________________________________________________________________________
Volg de succesvolle opleiding Controller in een Week
Gaat u werken als controller of bent u controller maar u heeft nog geen specialistische opleiding tot controller gevolgd? Dan is de vijfdaagse opleiding Controller in een Week voor u onmisbaar. De animo is groot. Voor meer informatie en aanmelden klikt u hier.
__________________________________________________________________________________
Heeft een hekel aan: Finance is een boeiend vakgebied en heeft net als andere functies leuke en minder leuke kanten. Eén van de moeilijke aspecten blijft, zoals ik het pleeg te noemen, het ‘end-of-pipeline-syndrom’. Binnen organisaties worden financiën vaak pas laat in de processen geïnformeerd of ingeschakeld. Dit levert onnodige tijdsdruk op en frustraties bij de betrokkenen. Tevens kan dit inhouden dat de kwaliteit het onderspit delft tegen de tijdsdruk.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: Het werken voor een stichting zonder winstoogmerk maakt ‘financial sustainability’ een top prioriteit. In de afgelopen 5 jaar hebben we een verdubbeling van omzet genoteerd en zijn nog voor slechts 25% afhankelijk van subsidies. Dit vergt een andere bedrijfsvoering. Het ontvangen van subsidies betekent dat je te allen tijde verantwoording moet kunnen afleggen over elk bestede Euro (‘accountability and transparency’), vooral in de huidige tijd waarin ontwikkelingssamenwerking onder druk staat en er negatiever op staat bij het grote publiek. Het werken in ontwikkelingslanden met vele nationaliteiten brengt een nieuw speelveld met zich mee (‘decentralisatie’). Verantwoordelijkheden en beslissingen worden meer en meer gedelegeerd, waardoor ‘controls’ een steeds belangrijkere plaats gaan innemen.
Wordt effectiever door: Als Controller en manager van een team voldoet het niet meer om alleen financiële kennis paraat te hebben. Communicatie en besluitvaardigheid spelen een steeds grotere rol in de effectiviteit en de uitvoering. Interne middelen om deze vaardigheden te verbeteren zijn feedback en (vakoverschrijdende) klankbordsessies. Extern vormen netwerken de ideale instrumenten om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen en buiten het vakgebied. Hierin spelen social media (zoals LinkedIn) een nieuwe rol en tillen de netwerken naar een hogere dimensie. Informatie is actueel en voor iedereen beschikbaar. Discussies zijn levendig en leveren adequate en direct toepasbare oplossingen op.
Alternatieve carrière: Loopbaan coach. Ik haal veel voldoening uit de begeleiding en ontwikkeling van de mensen in mijn team. Ik vind het boeiend om talenten te laten floreren, zowel voor het individu als in teamprocessen.
6. Marjolijn Stenneke
Geboortejaar: 1981
Organisatie: TriMM (multimediabedrijf te Enschede)
Functie: Hoofd Financiële Administratie
Opleiding: Technische Bedrijfskunde, Universiteit Twente
Carrière: Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Universiteit Twente, waar ik voor mijn stage in 2007 in contact gekomen ben met TriMM. Na bijbaan (met wisselende) uren mocht ik na mijn afstuderen in 2009 blijven voor mijn eerste ‘grote mensen’ baan.
Hobby’s: Sporten, reizen en koken.
Levensmotto: ‘Als het makkelijk is, zou iedereen het doen.’
Gekozen voor Finance omdat: je in geen enkele andere functie zo dicht betrokken bent bij alle processen in het bedrijf.
Heeft een hekel aan: Rondrekeningen zijn niet mijn sterkste kant… Ik ben geen echte controller.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: De hoofdtaak van mijn functie, en daarmee hoofd prioriteit is de dagelijkse aansturing van de Financiële Administratie. Leiding geven aan drie dames die zorgen voor de boekhouding, maand- en jaarcijfers opstellen en projectvoortgang bespreken met de projectleiders. Daarnaast houd ik mij bezig met het verbeteren van de informatievoorziening voor directie, sales en project/teamleiders. Wat is goede informatie, en hoe houden we daar overzicht over? Tot slot mag ik mij inzetten voor de ontwikkeling en uitvoering van de nieuwe strategie van TriMM. Van een nieuwe visie, motto en strategie tot de plannen waarmee de mooie ideeën ook tot uitvoering komen.
Wordt effectiever door: mee te kijken met anderen. Vooral vaak de dialoog aan gaan met vakgenoten en collega’s. Mijn opleidingsbudget heb ik het eerste jaar ingezet om maandelijks met onze accountant de cijfers door te kijken. Op die manier werd ik gecontroleerd terwijl de accountant uit kon leggen waar ik precies op moest en kon letten.
Daarnaast is een belangrijke overtuiging van mij dat je fouten toe moet kunnen geven. Door OENnig te zijn, Open Eerlijk en Nieuwsgierig, is je leercurve het steilst. Tot slot heb ik erg goede begeleiding en coaching van de directie, waar ik veel baat bij heb.
Alternatieve carrière: Iemand die zich bezig houdt met het verbeteren van bedrijfsprocessen. Eigenlijk wat ik nu ook doe ;-)
####
7. Tom Wichink Kruit
Geboortejaar: 1988
Organisatie: Rohda Raalte
Functie: Penningmeester
Opleiding: HBO accountancy, Saxion Hogescholen
Carrière: Ik sinds 2009 penningmeester bij Rohda Raalte. Een voetbalvereniging die met 1.600 leden tot de grootste van Nederland hoort. Rohda Raalte komt in de hoofdklasse, in de top van het amateurvoetbal uit. Mijn HBO accountancy heb ik onlangs afgerond aan Saxion Hogescholen en vervolg dat in september met de MSc accountancy in Groningen. Mijn carrière is nog jong: naast mijn studie heb ik een bijbaan gehad bij LenS accountants, een lokaal accountantskantoor. (2008-2010) In kader van studie stage gelopen bij PwC (2010). Op projectbasis werkzaam geweest bij Woonbedrijf ieder1. (2011) Afstudeeronderzoek uitgevoerd bij Carinova. (2012) Nu ben ik wederom op projectbasis werkzaam bij Woonbedrijf ieder1.
Hobby’s: Voetbal, hardlopen en leuke dingen met vriendin en vrienden.
Levensmotto: Geen
Gekozen voor Finance omdat: Sinds ik op 12 jarige leeftijd RTL Z ging volgen, er bijna geen andere keus meer was. ;-)
Heeft een hekel aan: belastingrecht met al haar mitsen en maren in één zin.
__________________________________________________________________________________
Tijd voor een nieuwe uitdaging in Finance?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Plaats direct uw CV in de CV-databank en laat u vinden door werkgevers. Vind uw droombaan op Finance.nl
__________________________________________________________________________________
Top 3 prioriteiten in huidige functie:
Mijn top 3 prioriteiten als penningmeester van Rohda Raalte zijn:
– Ontwikkelen en optimaliseren van het financiële informatiesysteem.
– Door middel van een ontwikkeld informatiesysteem verantwoordelijkheden delegeren.
– Effectiviteit en efficiency van verscheidene processen verbeteren.
Wordt effectiever door: Durf! Sta open voor ontwikkelingen en neem een positief-kritische houding aan. Neem nieuwe kennis, ideeën en ervaringen in je op en reflecteer daarmee de organisatie en de (eigen) werkzaamheden. Maak die werkzaamheden niet interessanter dan ze zijn, maar houdt deze eenvoudig. Zorg daarbij dat oplossingen/verbeteringen in de praktijk zo pragmatisch mogelijk zijn.
Alternatieve carrière: Als ik geen financial zou zijn dan zou ik in de voetsporen van Bruce Springsteen (willen) treden.
8. Guus van der Weijden
Geboortejaar: 1982
Organisatie: Achmea
Functie: Senior Business Controller
Opleiding: Executive Master of Finance & Control, Master Bedrijfswetenschappen
Carrière: In 2004 één jaar werkzaam geweest binnen de accountancytak van KPMG. Aansluitend gedurende twee jaar op interim-basis diverse rollen bij Achmea vervuld op het gebied van businesscontrol. Sinds 2009 in vaste dienst bij Achmea. In 2010 overgestapt van een productdivisie naar het IT Shared Service Center van Achmea. Tevens sinds 2010 actief als docent Financiering bij Nyenrode.
Hobby’s: Fitness, hardlopen, zwemmen, reizen, duiken en motorrijden.
Levensmotto: ‘Not everything that can be counted counts and not everything that counts can be counted.’
Gekozen voor Finance omdat: het verhaal achter de cijfers mij altijd fascineert en mij als persoon meer uitdaagt dan op inhoud alleen.
Heeft een hekel aan: boekhoudkundige discussies zonder besliswaarde voor onze organisatie.
Top 3 prioriteiten in huidige functie:
1. Focus op IT-kostenverlaging
Meerjarige IT-exploitatielasten staan onder druk als gevolg van complexiteit van het IT-landschap. Vanuit F&R bewaken wij executie en besluitvorming van de strategische programma’s die noodzakelijke veranderingen faciliteren en monitoren wij voortgang van de verandering in onze lijnorganisatie.
2. Focus op verlaging operationele IT-risico
Dezelfde complexiteit leidt tot een ongewenste blootstelling aan IT-risico’s. Vanuit operationeel riskmanagement worden beheers- en verbetermaatregelen gedefinieerd. Vanuit F&R bewaken wij implementatie van het risicobeheersingsraamwerk.
3. Focus op waardecreatie vanuit IT-portfoliobesturing
De realisatie van batenrealisatiemanagement voor programma- en projectbesturing.
Dit als onderdeel van een aantal initiatieven om de effectiviteit van portfoliobesturing te vergroten.
Wordt effectiever door: vakinhoudelijk multidisciplinair advies te verbeteren en impact te vergroten op de aspecten: 1) performance 2) euro 3) risico 4) kwaliteit. Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling word ik effectiever door meer samen te werken, beter te luisteren, geduldig te zijn en vanuit empatisch vermogen meer in verbinding te komen met mensen op basis van relaties in plaats van op basis van inhoud. Qua energieniveau ben ik fysiek en mentaal goed in balans, maar help ik mijzelf door meer aandacht te schenken aan mijn emotionele energie.
Alternatieve carrière: Ondernemer en/of onderzoeker (docent)
####
9. Elmar Hogenboom
Geboortejaar: 1979
Organisatie: Woningstichting Rochdale
Functie: Controller
Opleiding: HEAO Bedrijfseconomie (Saxion Hogeschol IJselland, 2004), MSc Controlling (Business Universiteit Nyenrode, 2014)
Carrière: Ik ben begonnen als bedrijfsleider in de horeca in 2004 (gekozen vanuit servicegerichtheid). Daarna heb ik de switch gemaakt naar finance in combinatie met vastgoed. In 2005 ben ik bij Delta Forte BV aan de slag gegaan, een zelfstandige projectontwikkelaar van Woningstichting Rochdale en de Algemene Woningbouwvereniging (AVWV). Begin 2011 ben ik overgestapt naar Rochdale (afdeling Planning & Control). Ik ben hier business controller van de afdeling Onderhoud. Ik ben in mijn rol vooral op strategisch/tactisch niveau actief met het vertalen van organisatiedoelstellingen naar afdelingsdoelstellingen. Ik ben ook procesmanager van het begrotingstraject. Dat houdt in dat het overkoepelende plan voor Rochdale wordt vertaald naar concrete doelstellingen voor alle afdelingen. De functie kenmerkt zich door een grote inzet op het proces en samenwerking. Daarbij is de wat meer zachtere kant ontzettend belangrijk.
Hobby’s: Zaalvoetbal, wielrennen, reizen per fiets
Levensmotto: ‘Het belangrijkste is niet waar je bent, maar in welke richting je beweegt.’
__________________________________________________________________________________
Volg de succesvolle opleiding Controller in een Week
Gaat u werken als controller of bent u controller maar u heeft nog geen specialistische opleiding tot controller gevolgd? Dan is de vijfdaagse opleiding Controller in een Week voor u onmisbaar. De animo is groot. Voor meer informatie en aanmelden klikt u hier.
__________________________________________________________________________________
Gekozen voor Finance omdat: dit de plek is waar alles samenkomt: als business controller zorg ik voor inzicht in de gevolgen van besluitvorming op alle gebieden: processen, systemen, informatievoorziening, beleid, etc.
Heeft een hekel aan: Veel mensen kijken alleen vanuit de kosten, en niet vanuit de potentiële opbrengsten. Dit heeft suboptimalisatie tot gevolg.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: Zie carrière: 1) business controller afdeling Onderhoud. 2) Procesmanager begrotingstraject. 3) Bruggenbouwer: ik maak deel uit van een interne groep van zeven Bruggenbouwers. Waar nodig worden we ingezet om samenwerking te verbeteren tussen of binnen afdelingen, processen te begeleiden en werkbijeenkomsten te organiseren.
Wordt effectiever door: open te staan voor feedback, door niet alleen op de inhoud te focussen maar ook op het proces en door constant nieuwsgierig en leergierig te blijven en open te staan voor nieuwe dingen.
Alternatieve carrière: Asset manager van een vastgoedportfolio.
10. Bob Maijenburg
Geboortejaar: 1977
Organisatie: HighQ financieel interim
Functie: Financieel interim manager en teamleider
Opleiding: HEAO Bedrijfseconomie (duaal) gevolgd door post HBO Controlling
Carrière: Vanuit de studie Bedrijfseconomie (duaal) ben ik gestart met interim opdrachten. Ik heb diverse functies vervuld, van administrateur tot financieel directeur, van projectmedewerker tot projectleider en van coach tot teamleider. Dit heb ik gedaan in uiteenlopende branches, van entertainment tot automotive en van productie tot handel. Momenteel ben ik werkzaam in de automotive als interim financieel directeur.
Hobby’s: Voetballen en erop uit gaan
Levensmotto: ‘Het kan altijd beter, overtref de verwachtingen.’
Gekozen voor Finance omdat: ik veel plezier in het vak heb en er goed in ben.
Heeft een hekel aan: het besluitvormingsproces rondom de steeds verdergaande regelgeving.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: Mijn prioriteiten in de rol van interim financieel directeur zijn:
1. Een effectief aandeel hebben in strategische (prijs)discussies. In de zoektocht naar rendabele en verantwoorde groei een gedegen financiële onderbouwing kunnen presenteren bij de scenario’s;
2. Kwalitatief goede mensen hebben op sleutelposities. Kwaliteit uit zich in kennis en mentaliteit. De juiste mensen ontlasten, zodat je zelf beter kunt focussen;
3. Volledig in control zijn t.a.v. de cijfers en de processen. Door te weten wat er speelt kun je beter en sneller beslissen en ben je ook effectiever in de ondersteuning van de strategische discussies.
Wordt effectiever door:
1. Duidelijke communicatie naar stakeholders. Door aandacht voor de presentatie van de boodschap;
2. Beïnvloeding door met een goede voorbereiding richting te geven aan de discussie;
3. Het formeren van een goed team. Door de juiste mensen om je heen te verzamelen, waarbij je elkaar in expertise aanvult en waarmee je in een goede sfeer samen kunt werken;
4. Voortdurend ook bezig te zijn met de eigen ontwikkeling. Hierin word ik bij HighQ financieel interim goed ondersteund door de geboden mogelijkheden in opleiding, coaching en het niveau van de opdrachten.
Alternatieve carrière: Actief zijn in een sportieve omgeving.
####
11. Vincent Gerritsma
Geboortejaar: 1979
Organisatie: Scandinavian Tobacco Group
Functie: Senior Group Controller & Finance Manager
Opleiding: HEAO RA
Carrière: Op 1 september 2001 ben ik begonnen als assistent accountant bij Arthur Andersen, binnen de accountancy ben ik binnen 3 jaar doorgegroeid naar de functie controleleider. De volgende klanten heb ik onder andere binnen de accountancy gehad: ASML, Van Doorne Transmissie (Bosch), Adecco, Teleplan. Op 1 oktober 2005 ben ik overgestapt naar het bedrijfsleven en begonnen als Sox Project Manager bij Swedish Match voor de divisie International die gesitueerd was in Valkenswaard Nederland. Bij Swedish Match heb ik diverse functies gehad: Business Controller Lighters; Business Controller Cigars; Head of Business Control. Per 1 oktober 2010 zijn de sigaren- en pijptabak activiteiten van Swedish Match samengevoegd met Scandinavian Tobacco Group (STG) middels een joint venture. Binnen STG ben ik werkzaam als Senior Group Controller voor het hoofdkantoor in Denemarken (Kopenhagen) waarbij mijn aandachtsgebied voornamelijk is gericht op sigaren waarbij ik als Group controller verantwoordelijk ben voor het gebied: Nederland (7 entiteiten), BeLux (verkoop), Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Australië en Nieuw Zeeland. Daarnaast vervul ik ook de rol als Finance Manager voor een Nederlandse export entiteit waarin ook diverse hoofdkantoorfuncties worden vervuld.
Hobby’s: Hardlopen, Fietsen, Reizen, Lezen, het Gezin
Levensmotto: ‘Pluk de dag.’
__________________________________________________________________________________
Tijd voor een nieuwe uitdaging in Finance?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Plaats direct uw CV in de CV-databank en laat u vinden door werkgevers. Vind uw droombaan op Finance.nl
__________________________________________________________________________________
Gekozen voor Finance omdat: ik een vooraanstaande rol binnen een grote organisatie ambieer waarin ik onderscheidend kan zijn en de link ben tussen finance en de business.
Heeft een hekel aan: overheidsmaatregelen waarbij tijdens de invoering blijkt dat dit veel meer voor handen heeft zonder dat dit enige toegevoegde waarde heeft voor de business, zoals verpakkingsbelasting.
Top 3 prioriteiten in huidige functie:
• Zorgen voor optimale omstandigheden, begeleiding en informatie zodat de mogelijkheden van mijn team optimaal worden benut, zodat we in staat zijn om hoogwaardig product af te leveren;
• Ervoor zorgen dat er tijdig gerapporteerd wordt door de entiteiten waar ik verantwoordelijk voor ben met de slag te maken tussen de financiële rapportage en de business zodat senior management de juiste informatie ontvangt om beslissingen te maken en bijsturing te geven;
• Contacten opbouwen en onderhouden met de diverse medewerkers (voornamelijk met de General Manager & Finance Manager) in de landen waar ik verantwoordelijk voor ben om tijdig geïnformeerd te worden aangaande recente ontwikkelingen en als business partner te kunnen fungeren.
Wordt effectiever door: open te staan voor alle functies/processen binnen de organisatie maar ook rekening te houden met externe factoren. Daarbij is het belangrijk dat de financial niet alleen voldoet aan de registrerende functie, maar ook kijkt naar markt- en algemene ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de organisatie.
Alternatieve carrière: Ondernemer
12. Murat Ergul
Geboortejaar: 1987
Organisatie: Het CAK (Centraal Administratie Kantoor)
Functie: Controller BackOffice
Opleiding: HBO bedrijfseconomie
Carrière:
– Assistent accountant bij QA Accountants & Adviseurs: Het uitvoeren van de financiële administratie van verschillende bedrijven. Periodiek opstellen van balans en winst en verliesrekening. Controleren van de aangeleverde stukken door de klanten. Voorbereidende werkzaamheden voor de jaarverslagen / btw aangiftes van klanten.
– Financieel/boekhoudkundig medewerker KOW Groep BV: Verantwoordelijk voor de uitvoering van de gehele financiële administratie. Operationeel aanspreekpunt binnen de financiële administratie. Rapporteren aan de CFO, Financial Controller en Directie. Wekelijks opstellen van liquiditeitsoverzichten. Voorbereidende werkzaamheden voor het jaarverslag en het opstellen van het jaarverslag. Key user financiële boekhoudpakket Microsoft Dynamics AX. Het doen van BTW aangiftes.
– Controller BackOffice, Het CAK: Ik heb als taak om te zorgdragen voor de unit brede verslaglegging en verslaggeving van de uitvoering van een aantal wettelijke regelingen. Het realiseren van de correcte financiële administratie van de wettelijke regelingen is één van mijn taken. Tevens analyseer en controleer ik het grootboek. Ik onderhoud interne contacten met teamleiders en managers over afstemming en verbetering van processen. Daarnaast verzorg en coördineer ik rapportages, controles en analyses ten aanzien van de correcte werking van de wettelijke regelingen. Ook het analyseren van de inkomende en uitgaande geldstromen is een onderdeel van mijn takenpakket.
Hobby’s: Voetballen, fitness, zwemmen
Levensmotto: ‘Gelijk hebben is vaak het probleem niet. Gelijk krijgen, dát is de kunst.’
Gekozen voor Finance omdat: ik geïnteresseerd ben in actualiteit en affiniteit heb met cijfers.
Heeft een hekel aan: de vergadercultuur van ondernemingen.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: Continu bekijken of de huidige processen efficiënter en effectiever uitgevoerd kunnen worden. Bekijken van het huidige proces betreffende de maand / jaarafsluiting. Waar mogelijk verbeteringen doorvoeren in het proces, werkwijze of procedures. Het goed inrichten van het financiële boekhoudsysteem, waarbij het systeem gebruikersvriendelijk, overzichtelijk en transparant ingericht wordt. Het systeem zal moeten voldoen aan de financiële informatiebehoefte. Bekijken van de administratieve organisatie. Belangrijke controle-items zijn hierbij de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie.
Wordt effectiever door: vooral te kijken naar mijn eigen talenten. Daar krijg je energie en zelfvertrouwen van. Het volgen van trainingen en coachingen. Deze zijn bedoeld om iets in beweging te brengen. Telkens naar jezelf kijken en jezelf beoordelen of je iets beter kunt uitvoeren. Analyseren hoe anderen bepaalde zaken oppakken en kijken of je daar iets van kan leren. Door anders over dingen te denken, een andere bril op te zetten. Als je anders gaat denken en doen, beweeg je ook de mensen om je heen zich anders op te stellen. Regelmatig om feedback vragen aan mensen om mijn heen die ik vertrouw en het beste met mij voorhebben.
Alternatieve carrière: Supermarktmanager
####
En:
13. Charlotte Olree
Geboortejaar: 1983
Werkgever: KPN
Functie: Financial Controller
Opleiding: Accountancy
Carrière: Voordat ik bij KPN ging werken heb ik drie jaar als accountant bij KPMG gewerkt als (senior) trainee. Omdat ik meer verdieping wilde geven aan mijn werk heb ik gekozen om het bedrijfsleven in te gaan, waarna ik uitkwam bij KPN. Een bedrijf in een beweeglijke markt, waar je als financial veel mogelijkheden hebt / krijgt.
Hobby’s: Hardlopen, fietsen, tennis, reizen, theater
Gekozen voor Finance omdat: Ik heel enthousiast word als ik het verhaal achter de cijfers kan vertellen en delen.
Heeft een hekel aan: Mensen die zich niet houden aan afgesproken deadlines, waardoor je eigen deadline niet haalbaar wordt.
Top 3 prioriteiten in huidige functie: Assurance afgeven over de cijfers, verhaal achter de cijfers begrijpen en kunnen vertalen naar heldere slides en daar waar nodig processen verbeteren.
Wordt effectiever door: regelmatig feedback te vragen, blijf je constant aan jezelf werken. Tevens helpt een goed doorzettingsvermogen je om je niet te snel uit het veld te laten slaan en door te pakken om op een hoger niveau te komen. Ook iets doen wat je leuk vindt is voor mij een belangrijke factor om meer uit mezelf te halen.
Alternatieve carrière: Actrice of presentatrice