Kende ABN AMRO de klant? (1)
Een serie blogs over ‘Know-Your-Customer (KYC)’.
BLOG – Vandaag werd bekend dat het Openbaar Ministerie een onderzoek is gestart naar ABN AMRO. Het zou gaan om onvolledige ‘Ken-je-klant’ (KJK) of te wel ‘Know-Your-Customer (KYC) dossiers en ontoereikend transactie- en relatie monitoring om witwassen door klanten en hun structuren en het financieren van terrorisme tegen te gaan.
Door Tony de Bree. Hij helpt executives en ondernemers om geld te verdienen en kosten te besparen. Hij selecteert de beste startups en scale-ups voor investeerders en is ICT-lid in RvC's. Eerder werkte hij bij ABN AMRO Corporate IT Strategy, in ‘belastingparadijzen’ als programma manager eTrust, als projectleider CDD aan de businesszijde bij IPC en als global splitsingsmanager KYC na de vijandige overname in 2008. Hij is een veelgevraagde spreker en bestsellerauteur.
De grootbanken in Nederland krijgen al sinds 2005, toen Rijkman Groenink de scepter zwaaide bij ABN AMRO, steeds hogere boetes, omdat ze zich niet aan nationale en internationale wetgeving houden rond witwassen, financiering van ‘terrorisme’ en andere regelgeving. Daarbij zijn twee aspecten van belang:
- Welke transacties vinden er tussen je eigen verschillende soorten klanten en niet klanten plaats?
- Wie is je klant (natuurlijk persoon of juridische entiteit) precies?
Transactiemonitoring en relatiemonitoring
Door het beschikbaar komen van goedkope en snelle ICT-infrastructuur en digitalisering van betalen en door het grote aantal offshore locaties (‘belastingparadijzen’) met veel verschillende soorten juridische constructies, is het heel gemakkelijk geworden om op allerlei manieren af te schermen wie je bent en wie ergens achter zit en heel snel allerlei soorten betalingen te doen.
Om witwassen en het financieren van terrorisme goed te bestrijden en te monitoren heb je twee dingen nodig:
- Transactiemonitoring: welke financiële transacties worden er tussen je eigen relaties en die van anderen gedaan en is daar wat mis mee met betrekking tot Nederlandse, Europese en b.v. Amerikaanse wetgeving. Dit is dus een controle ACHTERAF.
- ‘Relatiemonitoring’: wie neem ik als nieuwe klant aan en wie zijn mijn bestaande klanten, wat verandert in zijn of haar profiel of juridische structuur en wat betekent nieuwe wet- en regelgeving voor het aannemen van nieuwe klanten en voor bestaande relaties (natuurlijke personen en verschillende typen juridische structuren). Deze automatische controle moet je altijd VOORAF doen.
Inhaalslag na 2005, maar voldoende?
ABN AMRO was na 2005 gedwongen om een aantal maatregelen te nemen om onder de zogenaamde ‘Cease & Desist’ order van de Amerikaanse en Nederlandse toezichthouder uit te komen, zoals ik in mijn boek Dagboek van een Bankier heb beschreven. Dit betekende onder andere dat de bank wereldwijd nieuwe transactiemonitoring systemen moest invoeren, dat er nieuwe klantacceptatie – en klantenreviewprocedures moesten worden ingevoerd, dat alle klanten wereldwijd opnieuw beoordeeld moesten worden en dat alle KYC-dossiers moesten worden gecontroleerd en moesten worden gecomplementeerd.
Dat is tussen 2005 en 2011 allemaal wereldwijd gebeurd, inclusief in Nederland in de Retailbank. Het grote probleem was echter dat de ICT-systemen van de Bank wereldwijd en vooral ook in Nederland op het gebied van CRM, relatiemanagement/KYC en document management, niet op orde waren: legacy ICT, veel silo-systemen en een chronisch gebrek aan gestructureerd en elektronisch document management.
De vraag is nu wat is er met die complete KYC-dossiers gebeurd die geschoond waren en compleet gemaakt waren in enorme wereldwijde projecten voor en tijdens de splitsing? En wat heeft ABN AMRO topman en voormalig Minister van Financiën Gerrit Zalm concreet gedaan om de geconstateerde ICT-problemen op het relatiemonitoring- en KYC-gebied op te lossen? In deel twee kijken we verder.
Blogs in deze serie: