Welk financieel pakket het beste is, is moeilijk te bepalen. Maar het is wel een boeiende vraag om te stellen blijkt uit de voortdurende discussie in de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Onlangs kwam een tiental Financials bij elkaar om de discussie live voort te zetten. Veel financials zijn nog niet helemaal gelukkig met hun financiële software en wijken daarom voor analyse en rapportages uit naar Excel. 'We moeten toe naar een managementinformatiesysteem dat Excel overbodig maakt.'
Slecht management is de grootste productiviteitskiller aller tijden voor medewerkers. Hoe kan het beter? Een opfriscursus Covey.
Doorgaans zit een groot deel van het werkkapitaal binnen organisaties vast in voorraden. Voorraden zijn het resultaat van het balanceren tussen de fluctuerende vraag van afnemers aan de ene kant en grillen van de markt van toeleveranciers aan de andere kant. De basis voor het verminderen van voorraden is slimmer plannen en beter besturen met partners in de supply chain. In deze checklist worden de grootste verspillingen in de supply chain geïdentificeerd en krijgt u tips voor verbetering.
Heeft uw organisatie de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in Business Intelligence, Datawarehouses of andere rapportagesystemen? En heeft u het gevoel dat deze investering niet veel heeft opgeleverd, omdat de mensen in uw organisatie de managementrapportages niet gebruiken? Dan bent u waarschijnlijk in één van de vele organisatorische valkuilen gestapt die er voor zorgen dat de effectiviteit van managementrapportages zeer laag is.
Forecasting goeroe Steve Morlidge bezocht onlangs Nederland. Voor Financieel Management een uitgelezen kans om hem aan de tand te voelen over forecasting versus traditionele budgettering, een proces dat volgens Morlidge zijn beste tijd gehad heeft. "Het is een intern gericht proces, dat ontworpen is om te begrenzen wat mensen in de business doen. Je kijkt maar één keer per jaar naar wat er in de buitenwereld gebeurt, terwijl je als business continu gefocust moet zijn op de externe omgeving en daarop de acties in je business moet coördineren."
De afgelopen tien/twintig jaar is risicomanagement veelal benaderd vanuit risicomodellen met kwantitatieve simulaties. Volgens hoogleraar Risicomanagement Theo Kocken zijn door eenzijdige toepassing en verkeerde interpretatie door beslissers grote risico's stelselmatig onderschat. "Bedrijven moeten leren omgaan met de gedragsaspecten van die modellen. Als het een tijdje beter gaat is vaak de neiging negatieve scenario's aanzienlijk minder slecht in te schatten."
Het succes van overnames wordt vaak schromelijk overdreven. Toch zal er na de huidige recessie op den duur weer een periode van fusies en overnames komen, aldus prof. dr. Hans Schenk, hoogleraar Economie aan de Universiteit Utrecht.
Wij en onze organisaties, van eenmansbedrijf tot multinational, realiseren maar 50 procent van onze strategische potentie! Dit jaar publiceerde 'The Performance Factory' een interessant onderzoek. Men vroeg aan 1.100 managers verspreid over 26 landen in hoeverre zij hun strategische potentie realiseren. Meer dan 80 procent gaf als antwoord dat zij en de organisaties waarvoor zij werken ergens tussen de 40 en 60 procent van het strategisch potentieel realiseren. Wat weerhoud ons?
Vroeger was het closen van de deal voor M&A professionals het moment om de champagneflessen open te trekken. Tegenwoordig komen de bubbels pas op tafel als ook het integratietraject succesvol is afgerond. Met de nieuwe kijk op het overnameproces is ook de rol van de M&A professional veranderd.
Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om een aantrekkelijke werkgever te zijn, willen zij nog talent aanspreken onder de nieuwe generaties. Zij zullen daarvoor goed moeten luisteren naar de behoeften van dit nieuwe talent. Ook zal het flexibel invullen van specialistische functies steeds meer toenemen, verwacht Han Mesters van ABN AMRO. 'Het vasthouden van medewerkers voor langer dan vijf jaar is er niet meer bij.'
Om zich optimaal te kunnen richten op hun kernactiviteiten, besteden bedrijven hun IT-dienstverlening vaak uit aan gespecialiseerde leveranciers. Goed samenwerken met deze partijen zonder de 'controle' te verliezen is de voorwaarde voor succes. Dr. Guus Delen geeft de grootste valkuilen van IT-outsourcing én geeft handreikingen hoe uitbesteders het beste met leveranciers kunnen samenwerken zonder de controle over hun procesketen te verliezen.
Cash is King! Met een goede liquiditeitsprognose kunnen financials inzichtelijk maken hoe een bedrijf er nu en in de toekomst voor staat. Dat deze liquiditeitsprognose veel vragen oproept, blijkt uit de populaire discussie op Finance Professionals Netherlands. 10 Tips voor financials over de liquiditeitsprognose.
IT is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Dit brengt verschillende dilemma's met zich mee. Bestuurders met gelimiteerde middelen moeten beslissen in welke ICT ze wel en niet gaan investeren. Portfolio en Benefits Management zijn methoden die hierbij helpen. Sommige visionaire CFO's zullen misschien wel de stap aandurven om hun achterhaalde systemen overboord te gooien en opnieuw te beginnen. Prof. dr. Bert Kersten geeft zijn visie.
Veel bedrijven en overheidsinstellingen hebben, vreemd genoeg, geen strategische visie op de verdere rol van ERP binnen de eigen organisatie. In dit artikel schetst hoogleraar Hans Wortmann de belangrijkste actuele ontwikkelingen die op het gebied van ERP plaatsvinden. Ook biedt hij een aantal best practices die bedrijven kunnen hanteren bij het implementeren, onderhouden en upgraden van hun ERP-omgeving.
Bedrijven erkennen steeds meer het belang van forecasting om daadkrachtig op veranderende omstandigheden te anticiperen. Controllers moeten hun collega-managers uit de business actief bij forecasting betrekken. De praktijk is weerbarstig.
Binnen de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands' is een discussie ontstaan over de manier waarop financials bij kunnen dragen aan besparingen in het bedrijf. De discussie lokte ruim 100 reacties uit. Financieel Management zet tien besparingstips voor financials op een rij.
Sommige mensen komen verbluffend goed over als ze presenteren. De toehoorders zijn geamuseerd en gaan ook nog doen wat de spreker van ze verwacht. Andere sprekers struikelen over hun woorden, stuntelen ongemakkelijk met de laptop en het publiek haakt af. De kracht van uw boodschap zit voor het grootste deel in de wijze van presenteren. Financieel Management heeft de 5 grootste presentatiefouten voor u op een rij gezet.
'In control' zijn is tegenwoordig een van de speerpunten in het vak van controller. Niet alleen moet verklaard worden dat de cijfers kloppen, maar stakeholders eisen steeds meer inzicht in de wijze waarop organisaties worden beheerst en vragen daarover uitspraken. Wat betekent 'in control' zijn? Hoe zorg je er voor dat je 'in control' bent én blijft? Vijf zaken waaraan je kan zien dat je niet volledig 'in control' bent.
Iedereen maakt op zijn tijd fouten. Onvermijdelijk overkomt het u als Excel gebruiker ook nog wel eens dat u met de handen in het haar zit. In dit tweede onder gelijke titel verschijnende artikel gaan we in een op een nieuwe reeks van 10 veel voorkomende fouten. Bij de bespreking per fout is steeds de opzet dat voorkomen beter dan genezen is, maar als de fout eenmaal is gemaakt, het ook handig is om te weten hoe een en ander te herstellen.
'Het lijkt onwaarschijnlijk maar het gaat gebeuren. Er komt een schreeuwend tekort aan finance professionals.' Zo opent een discussie over de arbeidsmarkt voor financials in de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hoe kijken financials zelf eigenlijk tegen deze schaarste aan? Een overzicht van enkele belangrijke en inspirerende inzichten.
Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van financiële boekhoudsoftware en in hoeverre zijn Nederlandse leveranciers up to date? Deze vraag stond centraal in een grootschalig onderzoek naar innovaties in boekhoudsoftware dat topexpert Gerard Bottemanne in 2009 startte. We spraken met Bottemanne over de belangrijkste innovaties en de impact die deze hebben op de financiële functie en het risicomanagement van organisaties.
In de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands is een discussie ontstaan over wat het beste softwarepakket is voor de financiële administratie. Inmiddels zijn er al 369 reacties gepost. Financieel Management zet de belangrijkste tips en adviezen uit de discussie op een rijtje. Het gaat hier niet alleen om wat het beste pakket is, maar ook wat het beste is in verhouding met wat de gebruiker ervoor betaalt.
In het huidige economische klimaat hebben veel bedrijven het moeilijk als het aankomt op (her)financiering. Daar komt bij dat financiële markten continu invloed uitoefenen op ondernemingen en hun strategie. Dit kan leiden tot risicovol handelen van de bestuurders. Dit onderwerp stond ter discussie op een door Randstad Professionals en Randstad Search & Selection georganiseerde bijeenkomst waar hoogleraar Corporate Finance Arnoud Boot zijn visie gaf.
Nu de crisis op zijn retour lijkt kunnen Financials weer verder gaan kijken naar carrièrekansen in plaats van puur en alleen het schip drijvende te houden. Ook arbeidsvoorwaarden kunnen mogelijk worden herzien, waaronder de belangrijkste voor Financials: het salaris. Met de volgende 10 stappen in het achterhoofd is een salarisverhoging binnen handbereik.
Onder investeren verstaan we het inzetten van financiële middelen met als doel om, bovenop de oorspronkelijke investeringssom, een financieel surplus te genereren. Bij de bepaling of een investering rendeert kan gebruik gemaakt worden van statische en dynamische methodes. Met name voor dynamische investeringsanalyses is Excel uitermate geschikt.
Al in de eerste economielessen leren we dat het bedrijfsresultaat afhangt van afzet, prijs, variabele kosten en vaste kosten. Een prijsverbetering levert hierbij de grootste verbetering in resultaat.
Werkkapitaal kunt u zien als het vet op de botten van uw onderneming. En net als een gezond mens een gezonde portie vet op de botten dient te hebben, heeft een onderneming ook een gezonde hoeveelheid werkkapitaal nodig om een vloeiende en gestroomlijnde operatie zeker te stellen.
Het probleem van procesbeschrijvingen is vaak dat deze niet 'leven' binnen organisaties. De toegevoegde waarde van de procesbeschrijvingen als middel om 'in control' te zijn blijken uiteindelijk minimaal. Toch is het vastleggen van processen noodzakelijk voor verschillende interne en externe stakeholders. Waar gaat het mis met het opstellen van procesbeschrijving en welke stappen kunt u zetten om tot verbetering te komen?
Om werkkapitaal duurzaam te verbeteren moet de aanpak afgestemd worden op het volwassenheidsniveau van werkkapitaalmanagement en de organisatiecomplexiteit. De aanpak dient uit te gaan van een integrale benadering, waarbij verbeteringen gerealiseerd worden op het gebied van organisatie inrichting, medewerkers, processen, tooling en rapportages. Dit leidt tot blijvende verlaging, ook als de aandacht voor het onderwerp door verbeterende economische omstandigheden vermindert.
Performance Management kan een ongelooflijke bijdrage leveren aan de prestaties van organisaties. Maar is dat in uw organisatie ook zo? Veel organisaties worstelen met het effectief opzetten en implementeren van Performance Management en halen er niet uit wat erin zit. Mogelijk werkt u ook in zo'n organisatie. Waarschijnlijk is niet rekening gehouden met één van onderstaande 10 valkuilen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl