Met Excel beschikt u over een krachtige rekentool om de waarde van een onderneming te bepalen op basis van de contante waarde van de in de toekomst te verwachten kasstromen. In dit artikel legt Geert Wessels u aan de hand van een heldere casus uit hoe de waarde van uw onderneming bepaalt, gebruik makend van Discounted Cashflows.
Microsoft Excel is allang niet meer alleen een spreadsheetprogramma. Meer en meer ontwikkelt Excel zich tot een volwaardige oplossing voor business intelligence. De laatste ontwikkeling heet Power BI voor Office 365. Power BI draait helemaal om het analyseren, visualiseren en delen van informatie met Excel en met Office 365, de cloudgebaseerde Office-dienst van Microsoft. Zes onderdelen van Power BI op een rij.
Power Pivot in Excel stelt je in staat om geavanceerde modellen te maken, waarmee miljoenen gegevens geanalyseerd kunnen worden. Een populaire eigenschap van Power Pivot is dat je in Excel draaitabellen kunt maken op meerdere tabellen met gegevens, in plaats van één platte tabel in Excel. Maar het meest krachtige deel van Power Pivot is een functietaal met de naam DAX. Met DAX kun je naast de standaard aggregaties in draaitabellen, zoals som of gemiddelde, een oneindig aantal andere berekeningen definiëren. In deze checklist zetten we zes van de meest opvallende DAX-functies op een rij.
In mijn vorige artikel heb ik geschreven over professionele Excel-modellen, de verschillende processtappen daarin, en hoe het nieuwe Excel, met PowerPivot en Power View, helpt om deze stappen netjes gescheiden te houden. En ik had al aangekondigd om te schrijven over de grenzen aan Excel: wanneer is het tijd om over te stappen naar een andere omgeving?
Excel is nog altijd de meest gebruikte software bij het consolidatieproces door bedrijven. Hier kleven voor- en nadelen aan, stelt Alvin Soemodihardjo van UNIT4. Excel is goedkoop in licentie, men heeft het al in huis en veel financials zijn er bekend mee. Maar het is ook foutgevoelig en er zijn verborgen kosten in de vorm van tijdsbesteding en beheersbaarheid. Een consolidatietool daarentegen zorgt voor meer snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit, maar vergt wel een investering in tijd en geld in de opstartfase. Hoe maak je de juiste afweging? Enkele fundamentele argumenten op een rij.
Iedere organisatie moet zijn contracten beheren! Daar zijn al veel artikelen over geschreven!! Want het kan je duur komen te staan als je het niet doet. Als je begint om je contracten te managen is een van de eerste dingen die je doet, ze overal vandaan halen.
Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl