Een positieve relatie tussen de waarde die een bedrijf creëert en hoe succesvol het bedrijf is, is een veelgehoorde suggestie. Om deze waarde te maximaliseren, investeren bedrijven in verschillende initiatieven om de efficiënte van hun bedrijfsproces te verbeteren. De praktijk leert ons echter dat het gerealiseerde resultaat vaak tegenvalt en niet leidt tot de gewenste waardemaximalisatie. Wat ligt hieraan ten grondslag?
In 2012 verbeterde het merendeel (65 procent) van de AEX-bedrijven de prestaties ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit het meest recente High Performance Business (HPB) onderzoek van Accenture.
Benchmarksstudies geven aan dat Enterprise Resource Planning (ERP) systemen en andere IT initiatieven weliswaar klant- en supply chain-processen flink hebben veranderd, maar dat de prestaties van de financiële functie nauwelijks zijn gewijzigd. Slechts een klein aantal bedrijven slaagt erin om ook de prestaties van hun financiële processen blijvend te verbeteren. Zo laten veel bedrijven nog altijd een onacceptabel hoog gemiddelde 'debiteurendagen' zien, evenals een sterke behoefte aan meer werkkapitaal. De hoogste tijd om ook de aanpak ter verbetering van de financiële functie te belichten.
Outsourcing, iedereen heeft er wel een mening over. Gebaseerd op ervaringen uit de praktijk of slechts op verhalen van anderen. En uiteenlopend van vrij neutraal tot zeer uitgesproken en van zeer positief tot negatief. Een actuele discussie over 'reshoring' geeft de tegenstanders van outsourcing nieuwe munitie om bezwaar te maken tegen het verplaatsen van activiteiten naar het buitenland. Maar daar moet ik toch de nodige kanttekeningen bij maken.
Bedrijven die gebruik maken van dynamisch Enterprise Performance Management presteren stelselmatig beter dan hun concurrenten, blijkt uit onderzoek van Accenture. Door relevante scenario's te integreren in de EPM-keten, reageren deze bedrijven sneller en adequater op onverwachte gebeurtenissen. In dit artikel vindt u de zeven stappen naar dynamisch Enterprise Performance Management.
Een aanzienlijk aantal shared services organisaties schiet tekort in het behalen van hun originele business case van het standaardiseren van bedrijfsbeleid, processen en ondersteunende systemen. In dit artikel worden de 5 succesfactoren belicht die tezamen leiden tot optimale dienstverlening en processen in uw shared services organisatie.
Het High Performance Business (HPB) III onderzoek van consultancybureau Accenture concludeert dat bedrijven tijdens de crisis de nadruk hebben gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. 4 tips om het tij te keren.
De crises van de afgelopen jaren zijn een creatieve impuls voor de finance-functie gebleken. Uit het Accenture-onderzoek naar High Performance Finance-organisaties blijkt dat finance wereldwijd niet alleen grote stappen heeft gemaakt in efficiëntie, maar vooral ook op het gebied van nieuwe capaciteiten om de business effectiever volatiliteit en complexiteit te helpen beheersen. Nederlandse finance-organisaties onderscheiden zich door een sterk vermogen om de bestaande prestaties te meten en analyseren. Een blik vooruit op de toekomstige waarde van de onderneming kan de Nederlandse CFO nog scherper maken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl