Michiel Muller: 7 wetten voor succesvol ondernemen
Muller stond samen met zijn zakenpartner Marc Schröder aan de basis van het succes van tankformule Tango en pechhulpdienst RouteMobiel en is auteur van het boek “Michiel Muller, ervaringen van een serial entrepreneur”. Hij is één van de sprekers van het seminar “Radicaal Anders” op 15 september in Leusden, hét seminar van het jaar waar baanbrekende nieuwe business modellen behandeld worden. De zeven wetten van Muller luiden:
1. Concretiseer je droom
Ondernemende ideeën kunnen elk moment opkomen. Alleen al het lezen van de krant is een uitstekende inspiratiebron. Achtergronden van bepaalde bedrijven, problemen in sommige bedrijfstakken of consumentenorganisaties die al jaren ergens over klagen. De vraag die dan opkomt: ‘Hoe kan dit? Waar zit het echte probleem? Hoe kan het dat iedereen van mening is dat het anders moet en het toch niet gebeurt?’ Als je op die manier de krant leest, kom je op elke pagina wel een idee tegen. Als er langdurig frictie zit tussen de vraag van consumenten en het aanbod van bedrijven, dan is dat een situatie die mogelijkheden biedt voor ondernemerschap. Waarom wordt dat probleem niet opgelost? Ga met het gevonden idee aan de slag en maak het concreet.
2. Doe het en doe het goed
Weten wat je klant zoekt en waarom deze voor jouw product zou kiezen is essentieel. Het uitdenken van een goede strategie is in elke onderneming een belangrijke schakel in het ondernemingsproces. Voor jonge, startende bedrijven geldt dat des te meer. Je moet snel raak schieten, omdat je geen tijd en/of geld hebt om er vaak naast te zitten. Neem hier dus voldoende tijd voor. Discussieer met medeoprichters, partners, reclamebureaus, adviseurs en andere zakelijke contacten over de beste manier om op de markt te komen.
Het grote voordeel van een klein, startend bedrijf is wel dat je snel kunt (om)schakelen als dat nodig is. Zodra je nieuwe inzichten over klantgedrag krijgt, moet je je bedrijfsvoering of de merkpositionering snel aan die inzichten aanpassen. Omdat je een flexibele organisatie hebt, ben je slagvaardig en wendbaar. Benut die kracht en maak niet de fout te lang door te gaan met een proces of aanbod dat eigenlijk niet (meer) aansluit bij de markt.
3. Doe het anders
Je kunt je afvragen waarom het de ene organisatie wel lukt innovatief te zijn en de andere niet. Voor een deel heeft het te maken met ‘honger hebben naar de bal’. Als ondernemer moet je elke dag vechten voor je bestaan en altijd de verwachtingen overtreffen. Iedere kans die zich voordoet om dat te realiseren, pak je dan ook met beide handen aan. Dat is deels omdat het een manier is om te overleven en deels omdat het in de aard van het beestje zit. Het geeft veel positieve energie om te denken in kansen en niet in problemen. Een leuke oefening in het ‘anders aanpakken’ is om je vraagstuk aan jonge kinderen voor te leggen. Zij denken nog super vrij en zien niet de barrières waar volwassenen zich door laten beperken.
4. Doe het samen en regel het goed
Het is een gerichte keuze om taken uit te besteden die beter door iemand anders kunnen worden uitgevoerd. Je maakt gebruik van de beste specialisten. Het geeft je bovendien extra flexibiliteit, slagkracht en inspiratie. Je versterkt elkaar door innovaties door te voeren op vlakken waar je goed in bent en je partner daarvan te laten profiteren. Maak je zelf innovaties op marketinggebied, dan maken bijvoorbeeld je partners innovaties op technologisch gebied. Bij een goede samenwerking maken zij jou deelgenoot van hun nieuwe inzichten. De ‘what’s in it for me’-gesprekken die aan een samenwerking voorafgaan, kunnen kort zijn, omdat de klik er altijd meteen wel of niet is.
5. Luister naar je klanten
Feedback van klanten kun je op allerlei manieren en momenten krijgen. Elke brief of mail met een klacht is een juweeltje, want hierdoor kun je immers je dienstverlening verbeteren. Om het belang van het meten van de klanttevredenheid te onderstrepen dient dit structureel te worden aangepakt door bijvoorbeeld een gedegen (online) tevredenheidsonderzoek op te zetten. Elke klant die jouw product of dienst afneemt moet de gelegenheid krijgen feedback te geven op zijn of haar aankoop. Niet alleen kan je hiermee klanten laten weten dat je op de hoogte bent van hun klandizie en geïnteresseerd bent in hun bevindingen, het verschaft je tevens een schat aan informatie over de klanttevredenheid en over welke elementen de klanten echt belangrijk vinden.
6. Houd je focus op de businesscase
Ondernemen is doorzetten. Niets komt vanzelf tot stand. De weg van idee naar daadwerkelijke uitvoering vergt een diep geloof in jezelf en in je droom. Uiteindelijk komt het neer op keihard werken en doorzetten. En met geloof in je plan kom je vanzelf van de ene stap in de andere. Je hoeft niet de hele weg naar je doel al voor je te zien, je hoeft ook niet alles zelf te doen. Als je maar doorzet met de focus op je idee, zul je zien dat het begint te lopen – misschien op een andere manier dan je voorzien had, omdat je onderweg nieuwe inzichten hebt gekregen – en dat je stapje voor stapje dichter bij je doel komt. Doorzetten vergt ook moed. Sommige signalen zullen je een andere kant op wijzen en je zult moed nodig hebben om achter je eigen plan te blijven staan. Geloof in jezelf, of in een plan, is niet tastbaar maar wel zeer krachtig. Loopt je schip de haven niet binnen, zwem het dan tegemoet!
7. Vier het
Voor het vieren van succes moet je geen tijd hebben, je moet er tijd voor maken. Neem de gelegenheid om kleine en grote successen te vieren. Dat hoeven niet altijd grote feesten te zijn met dito budget en tijdsbesteding. Dat kan ook op kantoor met een taart of een borrel op vrijdagmiddag. Zelfs als iets niet goed is gegaan en het team heeft de hele week hard gewerkt om het weer recht te trekken, kan een moment van even samen terugkijken veel opleveren. Je staat even stil bij het resultaat dat door samenwerken tot stand is gekomen: Wat hebben we geleerd? Wat kan er de volgende keer nog
beter? Mooi dat we zo goed hebben samengewerkt en het tot een goed einde hebben gebracht.
Geïllustreerd met veel praktijkvoorbeelden van Tango, Route Mobiel en Bieden en Wonen bracht uitgeverij Business Contact in samenwerking met Het Financieele Dagblad het boek “Michiel Muller; ervaringen van een serial entrepreneur” uit. In het boek onderstreept Muller het belang van de verschillende facetten van ondernemerschap en beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe hij tot zijn zeven wetten is gekomen.
Mis deze checklist niet: 7 gouden regels voor business cases