Zonder visie en missie geen responsieve organisatie

responsieve organisatie
Een responsieve organisatie begint met een duidelijke visie en krachtige missie. Hoe?

Een serie blogs over responsieve organisaties.

In responsieve organisaties staan mensen en hun onderlinge relaties op de voorgrond. Zij zijn belangrijker dan de plannen zelf. Daardoor zijn deze organisaties beter in staat om in te spelen op veranderingen en gebeurtenissen en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Verandering wordt geïnspireerd, niet ‘gemanaged’, Hiervoor zijn nieuwe manieren van leiden, samenwerken en besluitvorming nodig. Vorige keer bespraken we dat traditionele management modellen hiervoor niet meer voldoen.

Maar als jij jouw organisatie responsief wil maken, waar moet je dan beginnen?

Door Theo Kroese. Hij is organisatie-adviseur, ervaringsdeskundige, en directeur van Moving As One. “Een strategie is slechts zo goed als de mensen die het moeten uitvoeren.”

Zelfbewustzijn en potentieel

Responsieve organisaties zijn op de eerste plaats zelfbewust over hun toegevoegde waarde en het potentieel voor hun klanten en overige stakeholders. Dit vertalen zij in een duidelijke visie en missie. De visie geeft richting aan de onderneming en maakt duidelijk waarom zij bestaat. De missie voegt daar energie aan toe en maakt duidelijk wat men wil bereiken. Dit trekt de juiste medewerkers aan, bepaalt de voorkeur van klanten en de reputatie van het merk. Goede visies en missies zijn duidelijk, aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden.

Helaas wordt de waarde ervan vaak onderschat. Bezoek eens de websites van concurrenten in jouw markt. Lees hun visie en missie. Hoeveel ervan voelen oprecht, authentiek, sterk en overtuigend? Hoeveel kan jij je herinneren na het lezen ervan? Welke geven het gevoel dat zij het bedrijf correct beschrijven maar noch overtuigend, noch onderscheidend zijn?

Doe eens een quiz met je collega’s: raad welke visie en missie bij welke concurrent horen? Zeer waarschijnlijk heeft niemand het 100 procent goed. Want de meeste concurrenten lijken op elkaar. Hoe meer dat het geval is hoe meer druk op de prijzen. Want daar zit dan nog het enige verschil dat klanten kunnen ervaren.

Visie

De visie geeft aan waarom het bedrijf bestaat en wat de richting ervan is. De visie zou ook het ‘waarom’, de ‘purpose’ of ‘bestemming’ van het bedrijf kunnen worden genoemd. Een goede visie is duidelijk, beknopt en oprecht. Een goed voorbeeld is de Hendrik Veder Group (HVG), de oudste leverancier van kabels voor sleep- en hijsdoeleinden en ‘Hollands Glorie’ in de Nederlandse industrie. Hun markt kenmerkt zich door ‘commoditization’. Terwijl men er bij HVG ervan overtuigd is dat er veel waardepotentieel is: kabels raken vaak zoek, soms worden ze weggegooid terwijl ze, eenmaal opgeknapt, nog uitstekend dienst zouden kunnen doen (duurzaam!). Ook weten klanten vaak niet welke kabels ze al op voorraad hebben en bestellen dan onnodig bij. Kortom: veel mogelijkheden om, met behulp van informatietechnologie, de kabels en dienstverlening eromheen slimmer, sneller en kosteneffectiever te maken.

Maar hoe verwoord je deze visie nu zodanig dat je mensen erin mee kan nemen? Vooral je eigen mensen op de werkvloer? HVG heeft het als volgt verwoord: “HVG levert fantastische kabel-producten, kabeltechnologie, kennis, diensten en innovaties.” Deze visie maakt voor iedereen duidelijk waarom dit bedrijf bestaat en bovendien wordt zij aantrekkelijk en overtuigend gevonden.

Missie

De missie levert vervolgens de energie die het bedrijf in beweging brengt. Om bij HVG te blijven: “Wij leveren iedere klant, in elke situatie, de meeste meerwaarde en een geweldige ervaring.”

Ook hier geen wollig taalgebruik, of zinnen die zoveel informatie bevatten dat het je duizelt. Deze visie en missie laten geen misverstand bestaan waarom mensen in dit bedrijf iedere dag naar het werk komen. Iedereen kan ze onthouden en voelt direct of zij er wel of niet mee verbonden zijn.

Leidraad

Een goede visie en missie geven ook een duidelijke leidraad voor het handelen van het bedrijf naar al zijn stakeholders toe. Want als jouw mensen zich betrokken voelen bij jouw missie en verantwoordelijk voor de realisatie, hoever zullen zij dan gaan? Hoe zou jij jouw medewerkers in dat geval betrekken en leiden? Wat zou het betekenen voor de relatie met jouw klanten? Gaan jullie het vooral hebben over de prijs of over jullie meerwaarde: de problemen die jullie oplossen? Hoe beïnvloedt dat de relatie met jouw leveranciers? Natuurlijk ga je voor een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar vraag je ook hoe hun producten jullie kunnen helpen in jullie missie? Zodat hun innovatie afdeling geprikkeld wordt om in beweging te komen voor jullie? Wat zijn de mogelijkheden voor apps, big data? Welke toon ga je zetten – naar medewerkers, klanten, leveranciers, en alle andere belanghebbenden?

Een responsieve organisatie begint met een duidelijke visie en krachtige missie. Die openen een wereld aan mogelijkheden en zorgen ervoor dat mensen met en voor jouw bedrijf in beweging komen. Volgende week bespreken wij hoe responsieve organisaties breder kijken dan hun organisatie en klanten en een krachtige rol innemen in het ecosysteem van bedrijven en organisaties waar zij deel van uitmaken.

Lees ook: Hoe blijf je relevant?

De blogs in deze serie:

(foto: Pixaby, Pexels)

Gerelateerde artikelen