Hoe blijf je relevant?

"Verandering kan uit een compleet nieuwe richting komen." Sebastiaan van Welie, CFO Warner Music Benelux op FM Dag 2020.

De muziekindustrie gaat noodgedwongen voorop in de digitale transitie. In één generatie van vinyl, naar CD, naar ipod, naar online. Dan kan je niet stilzitten. Warner Music Benelux heeft dat niet gedaan en is erg succesvol met nieuwe mogelijkheden.

“Clouseau heeft net nog een augmented reality video opgenomen: het is net of ze bij je in de huiskamer staan,” schetst Sebastiaan van Welie, CFO van Warner Music Benelux. Hij kwam op FM Dag 2020 uitleggen hoe je als organisatie relevant moet blijven.

Van Welie heeft gezien dat het belangrijkste om relevant te blijven is dat een organisatie zich aan moet kunnen passen. Ook al duurt het toch nog altijd tien tot vijftien jaar voor nieuwe tech een penetratie heeft bereikt van 60 tot 70 procent. “Dat was altijd al zo. Dus neem je tijd, maar gebruik die tijd goed. We houden als snel te lang vast aan succes van gisteren. Probeer gewoon nieuwe dingen uit. En vooral: omarm nieuwe dingen, want alleen dan wordt je er niet door verrast.”

Nieuwe rol van finance

De finance functie in zijn eigen organisatie veranderde ook door die continue vernieuwing. “Je kan bijvoorbeeld niet meer lang bezig zijn met je jaarcijfers. En je moet met de business mee kunnen denken.” Dat vergt nieuwe skillsets. “Je moet vanuit finance vragen kunnen stellen aan de business, maar uiteraard zonder daar extra mensen voor aan te nemen.” Personeel dat daarin niet mee kan veranderen, daar moet je afscheid van nemen. “Dat is vaak oneerlijk, omdat zulke mensen doorgaans niet zijn gewezen op de mogelijkheden om mee te kunnen groeien,” nuanceert Van Welie de oorzaak van de nieuwe tekortkomingen.

De almaar groeiende hoeveelheid beschikbare data trekt finance zelfs in het vinden van muziektalent. “Daar komt veel data-analyse aan te pas, om te kijken wat iemand allemaal al heeft gedaan, wat er mogelijk is, om te kunnen beslissen hoeveel je kan betalen om de nieuweling te contracteren. Daar moet finance bij zitten,” zegt Van Welie. “Dan ga je daar over praten zonder te pushen, zo van “Deze heeft inderdaad jarenlang in de top gestaan, maar weet je dat diens laatste album een verlies heeft gegeven?”

Toekomstmuziek

Van Welie heeft er vertrouwen in dat ondanks de razendsnelle technologische ontwikkelingen Warner over vijftien jaar nog steeds succesvol is. Maar bijblijven gebeurt niet zomaar. “Zoals een andere spreker hier op FM Dag 2020 al zei, ‘Kijk wat je kinderen doen’. Bij ons neemt marketing daarom elk jaar wat jonge stagiaires aan en veel daarvan blijven hangen. Zij spraken al over Tiktok voor wij er van wisten bijvoorbeeld. Dus: blijf vooral om je heen kijken, want verandering kan uit een compleet nieuwe richting komen.”

Bekijk hier de video van Sebastiaan van Welie op FM Dag 2020.

(foto: Mandy Aileen Photography)

 

Gerelateerde artikelen