Tesla is voor de auto-industrie wat Apple is voor smartphones. Dankzij de software van Tesla zullen zelfrijdende auto's binnenkort technisch gezien de norm zijn. Waar het eerst vooral draaide om de mogelijkheden van hardware, verschuift die rol steeds meer richting software. Is er binnen de bedrijfssoftware ook een dergelijke evolutie gaande?


Tesla onderscheidt zich van andere automerken door voor een volledig andere aanpak te kiezen. De elektrische auto’s van Tesla kunnen even snel optrekken als sportauto’s maar dan zonder het gebruikelijk lawaai en ze tonen aan dat de uitstoot van auto’s fors beperkt kan worden. Tesla laat zich niet limiteren door de beperkingen van hardware, maar benut optimaal de voordelen van software. Dit innovatieniveau associeer je meestal niet met auto’s. De auto bestaat in zijn huidige vorm namelijk al sinds het einde van de negentiende eeuw. Elon Musk, oprichter van dit populaire elektrische automerk, focust zich echter niet uitsluitend op esthetiek of het verbeteren van de prestaties, maar ook op de manier waarop we over mobiliteit denken. 

Post-moderne ERP 

In tegenstelling tot de auto-industrie, is de software-industrie al lang bekend om haar innovatieve karakter. ERP-systemen veranderen constant, maar er is nog ruimte voor verbetering. Bedrijven moeten vandaag betere beslissingen nemen, betere customer service aanbieden en nieuwe business opportunity’s uit hun data halen. Als zij het zelf niet doen, dan verwelkomt de concurrentie klanten met open armen. 
 
De overstap naar de cloud is cruciaal om klanten beter te kunnen bedienen. Door data in de cloud te zetten en gebruik te maken van machine learning en andere slimme analyses, kunnen we deze gegevens gebruiken om de user experience compleet te maken. Zo kun je:

  • Gegevens op voorhand instellen in ERP-applicaties waardoor de gebruiker minder manuele taken moet uitvoeren
  • Het aanvoelen van potentiële problemen en het waarschuwen van gebruikers wanneer er iets fout dreigt te gaan of wanneer iets de aandacht van het bedrijf vraagt. 
  • Het voorzien van intelligente aanbevelingen en het uitvoeren van traditionele en complexe taken zoals bijvoorbeeld planning.
  • De drempel voor interactie tussen gebruikers wegnemen en overstappen op smart analytics zodat processen van start tot finish zelfsturend zijn. 
De weg naar zelfsturende ERP
Het juist gebruiken en toepassen van data zal ERP uiteindelijk meer automatisch en meer zelfsturend maken. Dat leidt tot een totaal nieuwe gebruikservaring. Om op dat punt te raken, neem je de route met deze vier stappen: 

1. Standaardiseer

Het standaardiseren of structureren van procedures maakt integratie en automatisering mogelijk. Het integreren van operationele en financiële systemen van een organisatie zorgt ervoor dat alle stakeholders een duidelijk plaatje te zien krijgen over hoe de organisatie in elkaar zit. Zo kan informatie ook sneller worden doorgegeven binnen een organisatie. Bovendien kan je je zo focussen op taken die echt een positieve impact hebben op het bedrijf. 

2. Optimaliseer

Door met gebruiksvriendelijke software te werken om op een intelligente manier data te beheren, organiseren en integreren kunnen bedrijven real-time in updates te voorzien. Dit stelt managers in staat om meteen te reageren op de binnengekomen informatie en zo eventuele schade te voorkomen. 

3. Wees slim

Met goede en betrouwbare data, kunnen slimme analyses zeker bijdragen tot het succes van je bedrijf. Cloudapplicaties zorgen ervoor dat iedereen in je bedrijf toegang heeft tot tekstuele informatie en zie ook kunnen bewerken. Op basis van actuele informatie kunnen werknemers direct belangrijke beslissingen nemen, kansen ontdekken en aanbevelingen doen. 

4. Laat applicaties zichzelf besturen

Big data-analyses gecombineerd met in-memory technologie en voorspellende patroon herkenningstools kunnen een potentiële correlatie tussen gedrag en voorspellingen blootleggen én maken ERP zo compleet zelfsturend. Deze voordelen halen gebruikers eruit: 

  • In plaats van elke keer alles regel per regel te moeten invullen zal er een simpel ja/nee-pop-up verschijnen die de actie zelf zal vervolledigen. 
  • Manuele taken zoals wekelijks of maandelijkse onkostenaangiften kunnen voorspeld worden en vooraf ingevuld worden met een simpele ‘OK’ van de gebruiker. 
  • Goedkeuringsprocessen kunnen naar 0 teruggebracht worden door de gebruikers enkel op de uitzonderingen te attenderen. 
  • Potentiële problemen zijn op te sporen die aan de gebruiker gepresenteerd worden zodat die de juiste actie kan ondernemen. 
  • De gebruiker heeft wel enige kennis van het systeem nodig maar het kan wel helpen bij het maken van intelligente aanbevelingen. Gebaseerd op de keuze van de gebruiker, kan het systeem complexe acties zoals planning verder afwerken. 

Kortom, waar de software van Tesla ervoor zorgt dat we binnenkort zelfrijdende taxi’s nemen en met auto’s zonder uitstoot rijden, zorgt ERP-software voor een gelijkaardig effect op je business. De mogelijkheden zijn dankzij de cloud zelfs eindeloos.