Personeelskrapte en verloop staan verdere groei in de weg.

Zakelijke dienstverleners zijn uitzonderlijk optimistisch over de huidige markt. Vier op de vijf (83%) zakelijke beslissers verwacht het huidige boekjaar een hogere omzet te realiseren dan vorig jaar. Ruim tachtig procent verwacht ook een groei van hun klantenkring.

Dat blijkt uit onderzoek van Unit4, leverancier van cloud bedrijfssoftware voor middelgrote en dienstverlenende organisaties onder beslissers bij 250 Europese zakelijke dienstverleners.

De huidige klanten vormen de stabiele basis: negentig procent van de respondenten rekent erop dat de omzet die vanuit hen komt de primaire dan wel secundaire groeifactor zal zijn. Voor de helft is het aantrekken van nieuwe klanten een belangrijke groeifactor. Voor bijna veertig procent van alle Europese dienstverleners spelen fusies en overnames de belangrijkste rol.

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De huidige arbeidsmarkt zorgt voor grote uitdagingen. Eén op de vijf (19%) respondenten slaagt er niet in een personeelsbezetting van zeventig procent te realiseren, een percentage dat de sector als benchmark beschouwt.

Bij zestig procent van de ondervraagde zakelijke dienstverleners is er sprake van een personeelsverloop van meer dan tien procent. Bij bijna een derde ligt dit zelfs boven de twintig procent.

Een ander struikelblok is de technologische gereedheid. Zo ziet 71 procent de afhankelijkheid van legacysystemen en een gebrek aan integratie tussen bedrijfskritische applicaties als de belangrijkste belemmering voor innovatie. Het gebrek aan essentiële prestatiedata is een ander veel genoemd probleem dat innovatie in de weg zit (62%).