Winnaar Accountancy Award 2016 Nico van Knippenberg (Koenen en Co): "Nieuwe manier van werken bedient klanten beter"

Op 26 mei vond op de Accountancy en Financial Systems beurs de uitreiking van de Accountancy Awards 2016 plaats. In elke categorie (kantoren tot 10 werknemers, tussen de 10 en 100 werknemers en de kantoren met 100+ personeel) pitchten drie genomineerde bedrijven voor een tienkoppige jury en het publiek hun bedrijf. Bij de grote kantoren won Koenen en Co.

Zie hier de videopitch van Nico van Knippenberg vanKoenen en Co.

De overwinning werd volgens Nico van Knippenberg, bestuursvoorzitter van het bedrijf dat in 1982 werd gestart door Jacques Koenen, op traditioneel Limburgse wijze gevierd. “De maandag erna hebben we op alle drie de kantoren Limburgse vlaai gegeten. Het was overweldigend wat er op ons af kwam, echt niet normaal. De eerste twee weken kregen we dagelijks, bloemen of taart van klanten. ‘Hadden we altijd maar zoveel bloemen op kantoor’, zeiden de secretaresses al”, lacht Van Knippenberg.

Hij ziet de prijs als een aanmoediging voor de strategische weg die Koenen en Co een paar jaar geleden is ingeslagen. “Het speelveld verandert in onze sector. Klanten zijn kritischer geworden, de crisis van 2008 heeft zijn sporen nagelaten en de wet- en regelgeving is aangescherpt als gevolg van de openbare schandalen binnen de sector. De vraag was hoe wij daar ons businessmodel en strategie op moeten aanpassen.”

Om die te bepalen heeft Koenen en Co gebruik gemaakt van de kennis van professor André de Waal, bedenker van de zogeheten high performance organisatie. “Dat zijn organisaties die ten opzichte van vergelijkbare organisaties succesvoller zijn en beter scoren. De kenmerken die De Waal heeft vastgesteld zijn voor ons nu de leidraad waarop we ons bedrijf sturen”, licht Van Knippenberg toe. Dat heeft geresulteerd in een zestal zaken die binnen de Koenen en Co belangrijk zijn gemaakt. Eén daarvan is een toegenomen belang van ondernemerschap binnen de organisatie. Daar is zelfs een nieuw partnerprofiel op geschreven. Van Knippenberg: “Tien jaar terug kon je partner worden wanneer je een goede fiscalist of accountant was. Dat is nu veranderd. We kijken minder naar vaktechnische kwaliteiten en meer naar in hoeverre je je netwerk voor elkaar hebt, of je goed strategisch kunt denken en ondernemerschap toont.”

Voor de komende jaren ziet Van Knippenberg zijn organisatie vooral op het gebied van advisering groeien. “Daar liggen absoluut kansen. We zetten nieuwe afdelingen op en leveren hiermee nieuwe diensten, zoals een afdeling financieel advies.” Daarnaast zijn er plannen om een aparte afdeling op te zetten voor HR-advies, waarmee een stuk werving en selectie kan worden overgenomen en begeleid vanuit de expertise van Koenen en Co. “En ondernemingsrecht staat op het lijstje”, vult Van Knippenberg aan. “We hebben al juridisch advies rondom het  personeel en wel van contract tot ontslag, maar dit willen we breder trekken.”

In de nieuwe koers van Koenen en Co hoort ook meer transparantie. Bijvoorbeeld over hoe het bedrijf draait. Cijfers worden intern bekendgemaakt, inclusief partnerbeloning en ingroei-modellen. “Daarmee voorkom je indianenverhalen en dat werknemers ernaar gissen”, duidt Van Knippenberg deze keuze. “Zo kan het personeel bovendien meedenken over hoe we als organisatie kunnen verbeteren.” 

Om dat te stimuleren nodigt Koenen en Co haar werknemers actief uit om verbeterinitiatieven aan te leveren. Een speciaal team bekijkt de voorstellen en zet projecten op om ze te realiseren. De bedenkers van de beste ideeën krijgen bovendien een financieel extraatje. “Er zijn in een half jaar tijd al 60 verbeterinitiatieven binnengekomen”, aldus een enthousiaste Van Knippenberg. Het kan gaan om handigheidjes waardoor processen sneller verlopen, maar er loopt ook een groot project over een nieuwe manier waarop klanten worden benaderd. 

Van Knippenberg: “We denken na over de verschillende contactmomenten met klanten en hoe we de klanten het beste kunnen benaderen. Zo hebben we een formulier ontwikkeld die onze mensen helpt je nog beter voor te bereiden op een klantgesprek.” Zo wil Koenen en Co zich nog meer verdiepen in de daadwerkelijk behoefte van de klant, door vooraf na te denken over de gespreksonderwerpen en de juiste open vragen. 

“We gaan na het gesprek samen evalueren wat er goed en fout ging én wat de ondernemer nu echt wilde.” Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat de accountants meer meerwaarde leveren aan hun klanten.” Van Knippenberg vult aan: “Al deze verbeterinitiatieven dragen bij aan de high performance organisatie die we willen zijn.”

Bent u op zoek naar een nieuwe accountant? Neem eens een kijkje op de website van Koenen en Co